میگویند استعداد آدمی در مواقع بحران و در مقابله با بحران بهتر شکوفا میشود. دکتر شریعتی نتیجهی هوشدارهای مارکس برای نظام سرمایهداری را «به سر عقل آمدن سرمایهداری» تعبیر کرد. علوم جدیده نیز اغلب در برابر سوالهای جدی و چالشهای بزرگ راه خود را باز کرده اند. در جامعهی ما نیز، اگر از دوران مقاومت غرب کابل به عنوان یک مرحلهی موثر در حیات سیاسی ما یاد میشود، به دلیل آزمون دشواری بود که در برابر همهی افراد جامعه، به دور از هرگونه تعلقات جنبی آنان، خلق شده بود.
حادثهی روز عاشورا، بدون شک، آغاز یک آزمون خطیر در برابر ماست. این حادثه، در نوع خود، پاکستان و عراق را به عزایی نشانده که جبرانش سالیان دراز طول خواهد کشید. خطر عمده این نیست که تعداد انسانهایی که با این حوادث کشته میشوند بیشتر است. خطر در این است که اینجا قربانیان آسیبپذیرتر اند و امکانات اولیه برای حفاظت و مصئونیت آنها کمتر است. در برابر ورودی مکتب یا دانشگاه میتوان افرادی را موظف کرد تا هرگونه عبور و مروری را به دقت کنترل کنند. میشود در محافل سیاسی بازرسی جدیتری اعمال کرد. اما در زیارت و معبد و مکانهایی که آدمها برای ارضای عواطف خود میروند، اعمال قواعد و انضباطهایی که با عقل سنجشگر آدمی ارتباط میگیرد، دشوارتر میشود.
(ادامه مطلب را در جمهوری سکوت دنبال کنید)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر