۱۳۸۹ شهریور ۳۰, سه‌شنبه

فرید زکریا، هدیه‌ی هند به امریکا (30)



یک صد و نوزده روز

یادداشت‌هایی از دانشگاه یل (30)

فرید زکریا، هدیه‌ی هند به امریکا

فرید زکریا، بدون شک یکی از درخشان‌ترین استعدادهای امریکایی است که از جامعه‌ی غنی هند به عنوان هدیه دریافت کرده است. امروز، دانشگاه یل، در یک برنامه‌ی ویژه‌ از زکریا دعوت کرده بود تا در جمع دانشجویان و استادان این دانشگاه و جمعی از شخصیت‌های مطرح دنیای علم و تجارت و سیاست به سوالات رییس دانشگاه، آقای ریچارد سی لوین، پاسخ گوید. سوال و جواب مسایل مختلفی را در چهارگوشه‌ی جهان و وضعیت داخل امریکا احتوا می‌کرد.
تمام برنامه چیزی بیشتر از یک ساعت طول کشید. پاسخ‌های زکریا بدون شک نمی‌توانست همه‌ی مسایل را به طور مفصل و جامع پوشش دهد. نکته‌های زیادی در سخنان او بودند که نیاز به توضیح و استدلالی بیشتر داشتند، اما وی آنچنان با مهارت و هوشمندی و دیدی تحلیلی به همه‌ی این مسایل رسیدگی کرد که در ختم برنامه، برعلاوه‌ی کف‌زدن طولانی اشتراک‌کنندگان به نشانه‌ی ارج گذاشتن به دیدگاه‌های او، اکثریت کسانی را که پرسیدم تحت تأثیر هوشمندی و توانمندی خارق‌العاده‌ی او قرار گرفته و اعتراف داشتند که گره‌های زیادی در ذهن شان وجود داشته که با صحبت‌های زکریا برطرف شده اند. تعبیراتی از قبیل «شگفت‌انگیز»، «عالی»، «خارق‌العاده»، «متواضع اما قدرتمند» و امثال آن روی اکثر زبان‌ها چرخش داشت.
زکریا، از عراق و افغانستان شروع کرد و به مسایل جهان اسلام و خاورمیانه و ایران و پاکستان و چین و هند و اروپا و کشورهای امریکای لاتین و افریقا پرداخت و بعد به وضعیت داخلی امریکا و سیاست‌های اوباما و مشکلات اقتصادی و سیاسی و بحران مالی و آینده‌ی جهان و امریکا و سرنوشت و نقش دانش‌آموختگان دانشگاه یل رسید و در تمام زمینه‌ها سوالات فراوانی را پاسخ گفت؛ پاسخ‌های کوتاه، سنجیده، جامع و قناعت‌بخش. برای من جالب بود که او چگونه با بیانات ساده‌، پیچیده‌ترین مسایل را باز می‌کرد و به گونه‌ای به آنها می‌رسید که هم رییس دانشگاه و هم مخاطبان او حس رضایت و قناعت را به طور همزمان تجربه می‌کردند.
من البته قسمت‌های زیادی از حرف‌های او را که حاوی اصطلاحات ویژه‌ی اقتصادی و تجارتی و مسایل مرتبط با تکنولوژی بود، به طور دقیق گرفته نمی‌توانستم، به خصوص وقتی به مسایل اقتصادی امریکا و کشورهای امریکای لاتین اشاره می‌کرد و یا رقابت ظریف چین در نظام تجارت و اقتصاد بین‌المللی را شرح می‌داد؛ اما روی‌همرفته از بررسی‌هایی که در مورد مسایل جهانی و سیاست‌ها و تحولات جهان امروز و جامعه‌ی امریکایی داشت، می‌توانستم دیدگاه‌هایش را به روشنی دنبال کنم.
فرید زکریا رکورد جالبی دارد: متولد ۱۹۶۴ هندوستان، خبرنگار، مقاله‌نویس، ویراستار نشریه‌ی تایم، نظریه‌پرداز، و از اساتید شناخته شده‌ی مسائل سیاست خارجی در آمریکا، مجری برنامه‌ی پربیننده‌ی شبانگاهی GPS در سی ان ان، کارشناس مسائل سیاست‌گزاری در کانال‌های تلویزیونی سراسری سی ان ان، پی بی اس، و شبکه‌ی ای بی سی. تا قبل از اشتغال در نشریه‌ی نیوزویک، از ویراستاران نشریه‌ی فارن افرز بوده که این سمت را در 28 سالگی به دست آورده است. وی دانش‌آموخته‌ی یل است و دکترای خود را از دانشگاه هاروارد زیر نظر ساموئل هانتینگتون دریافت نموده است. با دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه، و وین جای بائو، نخست‌وزیر چین، مصاحبه‌های پرطرفدار و مشهوری انجام داده است. او نویسنده‌ی کتاب «جهان پس از امریکا»، «آینده‌ی آزادی»، «از ثروت تا قدرت: دموکراسی کوته‌نگر در داخل و خارج کشور»، «رویارویی‌های امریکایی» و صدها مقاله‌ی دیگر در نشریات معتبر امریکایی و بین‌المللی است. زکریا عضویت بوردهای مختلف را دارد که یکی از آنها شورای ریاست دانشگاه یل در امور بین‌المللی است.
زکریا امسال در یک اقدام مناقشه‌انگیز جایزه‌ای را که یک بنیاد امریکایی به نام «اتحادیه‌ی ضد افترا» به او اهدا کرده بود، به خاطر اینکه این اتحادیه با ساخت مسجد منهاتن مخالفت کرد، دوباره مسترد نمود. یکی از استادان امریکایی که در حاشیه‌ی جلسه‌ی دیدار با زکریا لحظه‌ای صحبت کردیم، می‌گفت: این مرد از چنان وزنه‌ای در افکار عامه‌ی امریکایی برخوردار شده است که اگر با ریاست جمهوری هم مخالفت کند، مردم به حرفش بها می‌دهند و حس می‌کنند که دلیل بزرگی در پشت این مخالفت خود دارد. این استاد البته از کسانی است که سیاست خارجی امریکا را حاوی ابهامات زیادی می‌دانست که نه تنها افکار عامه‌ی جهانی را مخدوش کرده، بلکه از خلق اطمینان و قناعت در داخل کشور نیز عاجز بوده است.
ریچارد لوین، از زکریا وضعیت عراق را پرسید، کشوری که زکریا در سال 2003، از جمله‌ی طرفداران حمله‌ی نظامی بر آن بوده و از آن زمان تا کنون به طور مستمر این حمله را مفید و موثر اعلام کرده است. آیا او هنوز هم به وضعیت عراق خوش‌بین است و جهان پس از صدام را جهانی بهتر می‌داند؟ پاسخ زکریا با یک شوخی بامزه از خاطرات دیدار هنری کسینجر، وزیر خارجه‌ی سابق امریکا با چوئن لای، نخست‌وزیر پرقدرت چین در زمان مائوتسه تونگ، شروع شد. در این خاطره، کسینجر از چوئن لای می‌پرسد که نظرش در مورد انقلاب فرانسه چیست؟ چوئن‌لای با خنده‌ی نمکین می‌گوید: خوب، هنوز خیلی زود است که در این مورد سخن بگوییم! .... زکریا گفت: شاید هنوز خیلی زود باشد که بگوییم حمله بر عراق و سرنگونی صدام چه اثراتی داشته است. بااینهم، او به روشنی تصریح کرد که نجات یافتن جهان از صدام، رخداد خوبی بود. او رژیم صدام را یکی از بدترین رژیم‌های تاریخ خواند و گفت: بیش از دو میلیون انسان توسط او به قتل رسید. در زمانی که تحریم بر علیه عراق ادامه داشت سالانه بیش از پنجاه هزار کودک عراقی از بی‌غذایی و بی‌دوایی می‌مردند و مهم‌تر از همه، با رهایی از صدام، در واقع امریکا از صدها ناگزیری در خاورمیانه رهایی یافته و میلیون‌ها انسان در داخل عراق سرنوشت و زندگی بهتر خویش را آغاز کرده اند. او گفت: به دلیل اینکه هنوز هم با حساسیت‌های عاطفی ناشی از بمب‌ و انتحار و قتل مواجه هستیم، شاید دشوار باشد که اثرات و پیامدهای این تحول را به طور دقیق و جامع بررسی کنیم، اما مطمین هستم که آنچه امروز در عراق اتفاق می‌افتد، به هیچ وجه با گذشته‌ی این کشور قابل مقایسه نیست و آینده‌ی عراق نیز نشان خواهد داد که این تحول برای منطقه و جهان پیامدهای نیکویی داشته است.
زکریا تأکید کرد که امریکا در عراق نباید تجربه‌ی عمل و حضور خود در کوریای جنوبی را فراموش کند. وی حضور یک تعداد از نیروهای امریکایی را در منطقه برای حفظ ثبات و توازن قوا موثر دانست و گفت که ایالات متحده باید از رشد و پیشرفت عراق به طور صادقانه و شفاف حمایت کند. زکریا افزود: برای کوریای جنوبی تا اوایل سال‌های 1980 بیش از سی سال زمان گذشت تا این کشور رشد و پیشرفت خود را آغاز کرد و توانست بر مشکلات و دشواری‌های پس از جنگ غلبه کند. اگر نیروهای امریکایی کوریای جنوبی را ترک می‌کردند امروز نه تنها در آن منطقه‌ی آسیا، بلکه در سراسر جهان وضعیت دشوارتری می‌داشتیم. او گفت: صدام مهره‌ای بود که هرگونه تحول و رشد در داخل کشورش و در سطح خاورمیانه را مانع می‌شد و امروز با وجود آنکه موانع دیگری هم در راه خود داریم، اما این موانع به هیچ صورت با صدام قابل مقایسه بوده نمی‌توانند.
زکریا برای آینده‌ی عراق، از سخن نغز جنرال پتریوس یاد کرد که گفته بود جنگ داخلی عراق وقتی ختم می‌شود که شیعه‌ها باور کنند که برنده شده اند و سنی‌ها باور کنند که باخته اند. او گفت: با این باور جدید، واقعیت جدید در این کشور قابل درک می‌شود. وقتی شیعه‌ها باور کنند که قدرت را به دست آورده اند دست از انتقام‌جویی برداشته و هراس از برگشت به گذشته را از ذهن خود دور می‌کنند و سنی‌ها وقتی باور کنند که دیگر نمی‌توانند مانند گذشته حکومت کنند موقعیت خود را با خشونت و بمب و آشوب به مخاطره نمی‌اندازند. او گفت: درک عمیق جایگاه خود در واقعیت‌های جدید همیشه به دریافت راه‌حل‌های معقول کمک می‌کند.
زکریا در مورد افغانستان گفت: این کشور به تاریخی افتخار دارد که همیشه با خارجی‌ها جنگیده و با آن مقابله کرده است. جنگ و فشار نظامی بر این کشور کارساز نیست، اما باید به این نکته هم توجه کرد که هنوز القاعده و تروریست‌های بنیادگرا در این کشور و در پاکستان حضور دارند و به سادگی می‌توانند از آن برای اهداف و مقاصد خود استفاده کنند. بنابراین، حفظ حضور امریکا و ناتو در افغانستان یک ضرورت استراتیژیک است، اما تعداد نیروها باید در این کشور تقلیل یابد و مسئولیت بیشتر امور دفاعی و امنیت داخلی به خود دولت افغانستان واگزار شود. او گفت: افغانستان به نظم و ثبات نیاز دارد و این ضرورت را نهادهای داخلی این کشور به تنهایی تأمین نمی‌توانند. به عقیده‌ی زکریا حضور امریکا و ادامه‌ی حمایتش از روند ثبات و دموکراسی در افغانستان به نفع امریکا و منطقه است.
اما زکریا بر این نکته تأکید کرد که القاعده و طالبان را خیلی بزرگ‌نمایی نکنیم که این کار واقع‌بینانه و هوشمندانه‌ نیست. القاعده، به تعبیر او، با عملکردهایی که داشته است، از سال 2001 به مراتب ضعیف‌تر و بی‌پایه‌تر است. القاعده در میان مردم نفوذ و اعتبار خود را از دست داده و با عمل‌های وحشتناکی که بر علیه مردمان عادی انجام داده است توجیهی برای اهداف و رفتارهای خود ندارد. او طالبان را نیز در همین رده قلمداد کرد و گفت: طالبان نیروی نظامی قابل توجه نیستند که از آن دچار وحشت شویم. در داخل افغانستان، نیروهای فراوان دیگری وجود دارند که هم با طالبان مخالفت دارند و هم می‌توانند با این گروه به سادگی مقابله کنند. زکریا بر این نکته تأکید کرد که مشکل داخلی افغانستان با واقعیت پشتون و غیرپشتون پیوند دارد و باید به این مسأله توجه کرد. تغییراتی که در این کشور و در سطح منطقه و جهان اتفاق افتاده است باید برای نیروها و بازی‌گران این کشور نیز تفهیم و قابل درک شود. زکریا گفت: تمام نیروهای القاعده را در پاکستان و افغانستان به طور رسمی بیشتر از 400 الی 600 نفر محاسبه نمی‌کنند. حالا واقعاً قابل توجیه است که برای مقابله با 400 یا 600 نفر، یک صد و پنجاه هزار نیروی نظامی داشته باشیم و سالانه بیش از 100 میلیارد دالر هزینه پرداخت کنیم؟ او گفت که تصور کنیم که با اندک تغییر در برنامه‌ها و استراتیژی خود چه کارهای بزرگ دیگری است که می‌توانیم انجام دهیم.
زکریا از سیاست اوباما در قبال عراق و افغانستان حمایت کرد و گفت: اوباما در برخورد با این مسأله‌ی دشوار هوشمندی و زیرکی فراوانی به خرج داده است. او نمی‌توانست به طور روشن با حضور پررنگ نظامی در افغانستان مخالفت کند و آن را به مصلحت کشور نیز نمی‌دانست، اما با یک برنامه‌ی حساب‌شده و دقیق پیشنهاد پتریوس و مک‌کریستال برای فرستادن نیروی بیشتر به افغانستان را تأیید و عملی کرد اما در همان ابتدا برای آنها ضرب‌الأجل معین کرد که پس از 18 ماه به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شروع می‌کند. به گفته‌ی زکریا، اوباما از استفاده‌های سیاسی مخالفان خود به خوبی آگاه است و می‌داند که آنها چگونه او را به ضعف و کوتاه‌آمدن در برابر دشمنان امریکا متهم می‌کنند، اما اوباما این را هم می‌داند که چگونه می‌توان بر مشکلات داخلی و خارجی امریکا فایق آمد. زکریا گفت که اوباما در رسیدگی به نیازمندی‌ها و چالش‌های اساسی این کشور سنجیده و حساب‌شده گام بر می‌دارد.
زکریا گفت: سیاست معقول این نیست که به چهره‌ی قدرتمند خود در برابر دشمنان واقعی و فرضی به قیمت افزایش بار سنگین در داخل کشور تأکید کنیم. به گفته‌ی او، این همان نکته‌ی ظریفی است که بارک اوباما آن را مورد دقت و توجه قرار داده است، با اینکه می‌داند درک و احترام آن توسط مخالفان سیاسی او چقدر دشوار است.
فرید زکریا گفت که امریکا با چالش‌های بزرگی در سراسر جهان مواجه بوده و نمی‌تواند دید خود را به طور محدود در یک نقطه متمرکز کند. او گفت که روابط و درگیری‌های بین‌المللی امریکا از چین تا هند و خاورمیانه و اروپا و افریقا و امریکای لاتین گسترده است. مسایل داخلی این کشور نیز به اندازه‌ی روابط بین‌المللی آن هزینه دارد و مشکل خلق می‌کند. نباید بر یک مشکل آنچنان تمرکز کنیم که از درک مشکلات عظیم خود در سایر نقاط جهان و در داخل کشور غافل بمانیم. زکریا گفت: سیاست ضد ترور نیز باید ترجیحات داخلی داشته باشد. وی تأیید کرد که بنیادگرایی اسلامی یک خطر است، اما پرسید که این خطر برای ما چقدر مطرح است و تا چه حد باید آن را بزرگ‌نمایی کنیم؟ به نظر زکریا، هر چه از زمان حادثه‌ی سپتامبر دورتر می‌شویم، برخورد جهان در برابر ترور و عمل‌های افراطی با شکیبایی و تأملی بیشتر همراه می‌شود. وی گفت: بعد از یازده سپتامبر روزها طول کشید تا دوباره تجارت و کار در اطراف محل صفری به حالت عادی برگردد، اما پس از حادثه‌ی انفجار مترو در لندن، تنها ب 24 ساعت طول کشید تا همه چیز روال عادی گرفت. او گفت: هدف تروریستان ایجاد رعب و وحشت است، نه اینکه کشور را تصاحب کنند. به عقیده‌ی او کشور بزرگی مانند امریکا با یک حمله و دو حمله‌ی انتحاری از پا نمی‌افتد. نباید در این موارد دچار اشتباه شویم.
زکریا با اشاره‌ به پاره‌ای از نمادهای مذهبی در میان مسلمانان گفت: ریش گذاشتن و برقه‌پوشیدن برای مسلمانان یک مسأله‌ی فرهنگی و مذهبی است و هیچ ربطی به بنیادگرایی و القاعده و تروریسم ندارد. چرا باید این نمادها را به القاعده یا بنیادگرایی مرتبط سازیم؟ او گفت: تعمیم دادن نمادهای کوچک در حوزه‌های وسیع برای خود ما مشغولیت و سرگردانی خلق می‌کند و هر چه فشار و حساسیت ما در برابر آن بیشتر شود، بر تعداد کسانی که به این نمادها می‌چسبند افزوده می‌شود. زکریا گفت: ده سال قبل شما در بمبیی هندوستان زن برقه‌پوش نداشتید یا تعداد شان خیلی انگشت‌شمار بود، اما حالا عده‌ی زیادی هستند که ترجیح می‌دهند برقه داشته باشند. آیا اینها به خاطر رشد بنیادگرایی است یا به خاطر بزرگ‌نمایی و حساسیتی که ما نشان می‌دهیم؟ وی گفت: سیاست‌ جهانی شدن از سوی غرب به گونه‌ای تهاجمی پیش رفته و اکثریت مردم جهان حس می‌کنند که در این پروسه هویت و داشته‌های فرهنگی خود را از دست می‌دهند. این است که برای محافظت خود در برابر این موج به نمادهای فرهنگی و مذهبی خود پناه می‌برند. ما باید بر این سیاست تجدید نظر کنیم نه اینکه دشمنان فرضی خود را افزایش دهیم.
زکریا سیاست‌های کلی هند را معقول و هوشمندانه خطاب کرد و گفت: بعد از حمله بر بمبیی نیروهای تندرو زیادی در هند و خارج از هند بودند که این کشور را تحریک می‌کردند که باید فوری به انتقام بپردازد و پایگاه‌ها و پناه‌گاه‌های تروریستان را در بیرون از خاک این کشور مورد حمله قرار دهد. اما دولت هند متوجه شد که این مشکل بیشتر از آنکه دست و انگیزه‌ی خارجی داشته باشد، ریشه‌های داخلی دارد و حمله و تهاجم بر بیرون از مرزهای کشور به رفع آن کمک نمی‌کند. این بود که با هوشمندی کوشش کرد که ضعف و کاستی‌های خود را در داخل کشور و در میان نیروهای امنیتی و نظامی و در سیاست‌های حکومت و ادارات خود شناسایی و برطرف سازد. زکریا گفت: به بهانه‌ی تعقیب دشمن، به هر نشانه‌ای خارج از کشور خود لشکرکشی کردن و جنگ‌افروختن مصروفیت ما را زیاد می‌کند اما دستاورد چندانی بار نمی‌آورد. تروریسم و بنیادگرایی اگر خطری هم باشد، باید راه مقابله با آن را در سیاست‌ها و طرح‌های داخلی خود جستجو کنیم نه اینکه تمام توجه خود را به خارج متمرکز سازیم.
زکریا در مورد ایران نیز دیدگاه جالبی داشت. او گفت: تمام درآمد ملی ایران 182 میلیارد دالر است که فقط کافیست آن را با بودجه‌ی نظامی امریکا مقایسه کنید تا ببینید که خطر این کشور به راستی چقدر است. زکریا سیاست‌های ایران را در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه مسئولانه‌ خطاب کرد و گفت که این کشور در 150 سال بر هیچ کشوری حمله نکرده و هیچگاهی نکوشیده است خارج از مرزهای خود کشورگشایی کند. به گفته‌ی او خطر بمب هسته‌ای ایران را نیز بیش از حد بزرگ‌نمایی نکنیم. این کشور در مرکز کشورهایی قرار دارد که همه‌ی شان بمب اتمی در اختیار دارند: پاکستان، هند، اسرائیل. هیچکدام این کشورها به اندازه‌ی ایران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف و باز عمل نکرده است. تمام این کشورها تا زمانی که به بمب اتمی دست یافتند اصلاً هیچ فعالیت خود را برای هیچ منبعی افشا نکردند، حالانکه ایران بارها هیأت‌های آژانس را به کشور خود برده و در هر مرحله‌ای کوشیده است نشان دهد که حاضر به نزدیکی و تعامل است.
زکریا رژیم ایران را یکی از فاسدترین رژیم‌های دنیا قلمداد کرد و گفت: زمامداران این کشور صاحبان میلیون‌ها دالر سرمایه در بانک‌های خارج اند و میلیون‌ها دالر سرمایه در داخل کشور خود دارند. اینها هیچگاهی وارد جنگ نمی‌شوند و می‌دانند که جنگ برای شان سودی ندارد. زکریا سیاست ایران در قبال اسرائیل را هم نه از روی دشمنی استراتیژیک، بلکه از روی درک موقعیت خود به عنوان یک کشور شیعه در میان صدها میلیون سنی تحلیل کرد و گفت: ایران می‌داند که با ناخن گذاشتن بر درد مشترک مسلمانان، یعنی قضیه‌ی فلسطین، چه مانوری در سیاست‌های منطقوی و بین‌المللی خود به راه می‌اندازد. به گفته‌ی او، ایران با طرح مسأله‌ی فلسطین، معمای جالبی را مطرح کرده است: یک کشور شیعه، از یک مقاومت سنی طرفداری می‌کند حالانکه کشورهای سنی نسبت به آن پشت کرده و حتی جرأت نمی‌کنند یک کلمه در مورد آن به صراحت مطرح کنند.
زکریا نقش ترکیه را هم در همین بازی تحلیل کرد و گفت: ترکیه هم یک کشور عربی نیست، اما از یک مقاومت عربی حمایت می‌کند و حالا شما می‌بینید که حتی در جهان عرب، این دو کشور غیر عرب از حکومت‌های خود آنان محبوبیت بیشتر دارند. زکریا گفت: حالا اغلب سیاستمداران عرب شما را به طور پنهان تشویق می‌کنند که بر ایران حمله کنید اما حتی یکی از آنها جرأت نمی‌کند که در ملأ عام یک کلمه حرف بر علیه ایران یا احمدی‌نژاد بگوید. وی گفت: شما می‌بینید که مردم در مصر عکس‌های احمدی‌نژاد را به عنوان قهرمان خواسته‌های خود روی سینه نصب می‌کنند، اما بر علیه‌ سیاست‌های حسنی‌مبارک تظاهرات می‌کنند.
زکریا تأکید کرد که باید بازی ظریف ایران را در معادلات منطقوی درک کنیم و راه‌های مقابله‌ی خود با این رژیم را مورد تجدید نظر قرار دهیم و کاری نکنیم که دشواری‌های آن برای زمانی زیاد روی گردن ما بماند. او شعارهای جنگ‌طلبانه‌ی رهبران ایران را هم بازی سیاسی خطاب کرد و گفت: این از جنس همان حرفی است که مائو در اظهارات جنگ‌جویانه‌ی خود می‌گفت که گویا اگر نیم نفوس جهان نیز از بین برود باکی ندارد، چون چین باز هم آن را جبران می‌کند. مائو اعلام می‌کرد که اگر تعداد کمی از انسان‌ها زنده بمانند، اما کمونیست باشند بهتر از این است که جهان پر از آدم‌هایی باشد که به درد نمی‌خورند. اما زکریا گفت: اینها همه شعارهایی برای جنگ تبلیغاتی و بازداشتن دیگران از حمله و تهاجم بود و در عالم واقع مائو هیچکدام آنها را جدی نمی‌گرفت. او می‌خواست با ترساندن دیگران چین را امن‌تر سازد و وقتی رفت، همه متوجه شدند که توجه اصلی او بازداشتن دشمنانش از مزاحمت به چین بوده نه اینکه واقعاً تمایل به جنگ با دیگران داشته باشد.
زکریا جریان حرکت‌های هوشمندانه و واقع‌بینانه در جهان را امیدوارکننده خواند. او سیاست‌های چین در مقابله با فقر و مشکلات داخلی آن کشور را ستود و از برخورد سنجیده و پیش‌بینی‌های دقیق رهبران آن کشور برای مقابله با بحران مالی جهان ستایش کرد. وی هند را نیز برغم پیچیدگی‌های داخلی آن یکی از موفق‌ترین کشورها در برخورد معقول با مسایل و مشکلات آن قلمداد کرد. زکریا سیاست‌های رایج در افریقا و امریکای لاتین را نیز به طور فشرده تحلیل کرد و در همه‌ی آنها نشانه‌هایی از تغییرات مثبت را بر شمرد که در مقایسه با گذشته، نشان برگشت هوشمندانه‌ی این کشورها به درک و احترام واقعیت‌ها و نیازمندی‌های آنان است. زکریا تحولات امریکای لاتین، مخصوصاً برزیل و مکزیک و پرو را امیدوارکننده خواند و با یادآوری از آمار مقایسوی رشد آن کشورها گفت که حس برخورد مسئولانه در این کشورها در حال غالب شدن است.
زکریا از نظام آموزشی امریکا تصویر نگران‌کننده‌ای ارایه کرد و گفت: در اکثر دانشگا‌ه‌ها و مکاتب این کشور گراف عمومی رشد تغییر کرده و به طور محسوسی سیر نزولی یافته است. او با اینکه از سیاست‌ها و اقدامات وزیر آموزش و پرورش اداره‌ی اوباما تمجید کرد، گفت: حالا بیش از پنج میلیون شغل خالی در بخش‌های مختلف امریکا وجود دارد که فرد شایسته و مناسب آن پست‌ها پیدا نمی‌شود. او گفت: زمانی دانشگاه کالیفرنیا از پیشتازترین دانشگاه‌ها در عرضه‌ی متخصصان ورزیده در بخش‌های مختلف بود، حالانکه فارغان کنونی این دانشگاه از اعتبار کمی در حلقات دانشگاهی برخوردار اند.
زکریا نقش دانش‌آموختگان یل را در رهبری معقول و خردمندانه‌ی کشور مورد تأکید قرار داد و خطاب به آنان گفت: آنکه تغییر واقعی در این کشور خلق می‌کند شمایید.

* اینها بخشی از نظریاتی است که در ختم برنامه فرید زکریا از طریق سایت رایس کارلتن نشر گردید:

Audience Comments

“The response to his remarks has been amazing -- people are still talking about not just the tremendous insights he shared, but the engaging, personal way in which he did it. Boy, is he brilliant!”

- Kraft Foods

“He was outstanding!!! Absolutely Outstanding!!! I think everyone enjoyed his talk so much. I am very honored to have had a chance to hear him speak.”
- Dell Inc.

“Of the 41 years in the crazy job, Fareed has to be one of the top five to ever appear on our stage. "Astonishing" is about the only word I can think of right now.”
- Foothill College Celebrity Forum

“A home run...He is such a scholar and we are still on cloud 9.”
- World Affairs Council of Dallas/Fort Worth

“Fareed was definitely a high point of the conference - the room was actually buzzing when he was done. He was easy to work with onsite, was great with our advisors in the book signing - he was terrific.”
- SCHWAB

“In a word: superb. He exceeded my expectations.”
- Accenture

“It would not be an overstatement to say that Dr. Zakaria was the highlight of the conference. He held the audience spellbound for nearly an hour. Speaking without notes he effortlessly synthesized his encylopedic knowledge of micro and macro global economic and political trends -- from funds flow to demographics and everything in between -- bringing it all to conclusions that were relevant to the subject of our conference and meaningful to our audience.”
- Association for Corporate Growth

“It was such an honor to have Fareed Zakaria here speaking to our students and parents, trustees, donors and guests. President Shalala was thrilled and the event was a huge success.”
- University of Miami

“This is just a note to thank you again for delivering for us, but I would also add thanks to you for being so easy and enjoyable to work with. Our audiences had a great time.”
- MPSF Speaker Series

“Fareed Zakaria was excellent! He really captured the attention of our audience and anyone who missed the early morning general session are now kicking themselves that they missed his presentation. He was very insightful, thoughtful, engaging....everything we needed him to be.”
- PricewaterhouseCoopers

“What a home run this guy is..... In a couple of years we'll probably have him again. He has a wonderful rapport with the audience...”
- National Grocers Association

“Not only was Dr. Fareed Zakaria a brilliant speaker, he was incredibly kind and generous with his time. We have received nothing but rave reviews. One long time subscriber to our series told me he was the best speaker to date – and this is our 30th year of bringing the world’s best speakers to Sarasota. He has the unique ability to sort out highly complicated issues and explain them in a way that everyone can understand them. His positive approach to common sense solutions is refreshing and reassuring in these rapidly changing times. He was a total delight!”
- TOWN HALL 2010 Speaker Series

“Fareed's keynote speech yesterday was outstanding. People were still talking about it today.”
- ING

“As always Fareed was a hit. His talk went very well - I think the audience was very pleased!”
- Society for Human Resource Management

“I wanted to take a moment to thank you personally for an excellent presentation. It was thoughtful, on point and stimulating.”
- Baker Capital

“What an absolute delight it was to share last evening with Fareed. He was (as you would imagine) articulate, engaging and giving of his time and energy.”
- Catterton Partners

“LOVED FAREED! Amazing, by far the highlight of the week ... funny, engaging, over the top fantastic.”
- Russell Reynolds

“Fareed was fabulous! He received a standing ovation even before he talked. So unpretentious, so brilliant, so warm, so insightful.”
- University of Rochester

“He was wonderful!!!!!!!!”
- Oak Investment Partners

“Fareed did a terrific job. Great content, effective presentation style and easy to work with.”
- Food Marketing Institute

“He was remarkably candid, consistently passionate and knowledgeable about world affairs, and mesmerized his listeners with insights into the current international situation”
- Cameron University

“Your address last evening stands out as perhaps the most important and informative in my 27-year history with the Public Forum. And the audience agreed. Although courteous and responsive, it is not its custom to give standing ovations, as was the case last night.”
- Springfield Public Forum

“He was excellent. Thank You! The clients that I talked to found him to be brilliant and engaging.”
- Dreihaus Capital Management

“Fareed Zakaria was absolutely superb... He's a remarkable person, an invaluable global thinker and an extraordinarily nice and gracious person.”
- World Affairs Council of Jacksonville

“Fareed Zakaria did a wonderful, wonderful presentation. Everyone was raving about it, and actually the (University) President said he was looking forward to having him come back.”
- University of Central Florida

“Fareed is an outstanding speaker... He provided an interesting perspective on the state of the world that included political, social, and economic factors. He is exceptionally credible and his handling of the Q&A session was as good as any I have seen.”
- T. Rowe Price

“It was an amazing event... We sold out of all tickets. (He) spoke for over an hour without a note. Applause went on and on both after the speech and the Q&A.”
- Kaplan JCC of the Greater Palm Beaches

“He was great. The audience was really impressed. They finally had to cut off the questions and answers because dinner was waiting and they had to go eat.”
- EMC Corporation

“Cogent...Intelligent...Incredible sense of history & philosophy applied to current world events. Dynamic, fluent, incredible presenter...huge hit!”
- Chautauqua Institution

“Perfect for a business audience -- a superb mix of insights, out-of-the-box thinking and good humor.”
- Merrill Lynch & Co.

“He was extremely provocative and informative and I think delivered exactly what we were looking for”
- Johnson & Johnson

“The Singapore audience was dazzled by his wit, intelligence and persuasive arguments. They were very impressed.”
- The Institute of Policy Studies

“Wow! Fareed was a powerful speaker. Just wonderful. As he left the luncheon, he got a standing ovation and people asked to bring him back next year! That is quite a compliment! I do not remember that ever happening before. He is so brilliant yet made suich a complicated subject understandable... My daughter was really impressed and you know when a 17 year-old is impressed, it means a lot!... He enlightened us all.”
- Town Hall South

“Fareed was absolutely terrific. A superb speaker and a delightful person.”
- Hoover Institution, Stanford University

“The event went exceedingly well, and in fact Fareed was voted the best speaker on most delegates feedback forms. I found Fareed very confident and articulate -- with a great sense of humor. He spoke for about 45 minutes and then handled an informal Q & A session which went very well.”
- BOC Group, PLC

“Thanks so much for a wonderfully cogent presentation last night. You made us see things so clearly, and it was a delight to follow your thoughts.”
- Cheltenham Township Adult School

“Fareed delivered an excellent, thought-provoking presentation. I have received many positive comments from the delegates about the high quality of both content and delivery. In our online meeting evaluation, which is not yet closed, Fareed shares the no. 1 position with another external speaker (out of 15-plus speakers in total) with a score of 3.5 on a 4-point scale. Can't get much better.”
- Novo Nordisk A/S

“... down to earth, did his homework -- clearly targeting his remarks to us. ...received positive reviews from all the participants.”
- Scudder Kemper Investments, Inc.

“Enlightening, engaging, intelligent all describe Dr. Zakaria and his talk”
- Wilkes University

“Fareed was great. His speech was pointed, punchy and delivered with panache.”
- India Today Group

“Wow, what a great visit! Fareed Zakaria was wonderful in classes, in his public presentation and in meeting informally with students and faculty. He was gracious with his time and provoked thoughtful discussion on globalization and related issues in all the activities in which he participated.”
- Dartmouth College

“Fareed Zakaria was a perfect choice for our theme and for what we were trying to achieve. Thank you.”
- National Association of Independent Schools

“Many thanks for your fine presentation at our Annual meeting. Our goup enjoyed it and we were discussing it throughout the week.”
- National Association of Chain Drug Stores

“Many people came up to me and said he was the best Lowell Lecture speaker we've ever had. He was just tremendous. People were swarming around him at the reception afterwards. I wish we could've had him here for a week.”
- Suffolk University



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر