۱۳۹۴ آذر ۲۴, سه‌شنبه

تعهدات اشرف غنی با متنفذان شمال (32)



بعد از ظهر روز سه شنبه، نوزدهم قوس 1392، برای اولین بار به منزل جنرال دوستم در شیرپُر می‌رفتم. قرار بود جلسه‌ی ستاد رهبری کمپاین همزمان با افتتاح دفتر سیاسی جنرال دوستم در سالن بزرگ و مجهزی که ساخته بود، برگزار شود. قبل از جلسه‌ی رسمی، نشستی در نظر گرفته شده بود که در آن حدود چهل نفر از متنفذان شمال و شمال‌شرق، عمدتاً از اقوام ازبک و ترکمن، با اشرف غنی دیدار می‌کردند. ظاهراً این اولین باری بود که اشرف غنی با هم‌چون جمعیتی از نمایندگان مردمی ازبک و ترکمن دیدار می‌کرد. این دیدار در اپارتمان شخصی جنرال دوستم که سالن کوچک و مجللی مشرف به صحن حویلی منزل او بود، صورت گرفت.
همایون خیری، صحبت را آغاز کرد. او گفت که «ما آرزوی تاریخی خود را در ترکیب این تیم انتخاباتی می‌بینیم. ما سرزمین واحد داریم، اما احساس مشترک در میان ما نبوده است. حمایت از این تکت و طرحی که در عقب آن است، مسوولیت تمام روشن‌فکران و تمام مردم کشور است. ما گرفتار عدم اعتماد بوده‌ایم و باید تلاش کنیم این اعتماد خلق شود.»
دو سه تن از متنفذان به نمایندگی از دیگران صحبت کردند. سخنانی عاری از تعارف. از خواسته‌ها و انتظارات خود گفتند و از اینکه جنرال دوستم برای آن‌ها از چه منزلتی برخوردار است. از عدالت گفتند و رفع محرومیت از ولایات شمال و شمال‌شرق را در سرلوحه‌ی مطالبات خود عنوان کردند. مرد ریش‌سفیدی با لهجه‌ی خاص مردم شمال گفت: «شما و قوماندان صاحب، هر دو نور چشم مایید. ما شما را قبول داریم. شما هم ما را قبول کنید. قول وفاداری بدهید و به قول تان پابند بمانید. ما با جان و مال در کنار شما ایستاده ایم.»
یکی از قوماندانان تخار که خود را رییس کمپاین کرزی در انتخابات گذشته معرفی کرد، گفت: «کرزی بعد از انتخابات ما را فراموش کرد. وعده‌های خود را فراموش کرد. روشن‌فکران و قوماندانان آزرده شدند. شما یک دانشمند هستید. ما بیشتر از سیاستمداران گذشته به شما افتخار می‌کنیم. انتخاب ما عاقلانه است. با فکر و مشوره انتخاب کرده ایم. اما امیدواریم که شما هم در ذهن تان بماند و مثل گذشته مردم را فراموش نکنید».
یکی دیگر گفت: «تاریخ افغانستان با مصیبت شروع شده و این تاریخ برای ما مردم سراسر مصیبت بوده است. ما ضرورت داریم این مصیبت را ختم کنیم. باید اعتمادسازی کنیم. اقوام به هم اعتماد ندارند. این میراث حکومت‌های گذشته است. ما سنت‌شکنی کرده ایم. به هم اعتماد کرده ایم، نه برای یک روز و چند روز، بلکه برای همیشه. ما آمده ایم تا همدیگر را قبول کنیم. این تکت آینده‌ی روشنی برای افغانستان است. ما باید از گذشته فاصله بگیریم و به آینده نگاه کنیم.»
مردی که از اندخوی بود و خود را رییس قالین‌بافان کابل معرفی کرد، حمایت خود را ضمن چند جمله‌ی صریح بیان نمود و گفت: «ما می‌خواهیم ببینیم که شما برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان چه برنامه دارید. پنج سال پیش کرزی به مردم شمال وعده داد که به صفحات شمال، حق شان را می‌دهیم. او به وعده‌ی خود وفا نکرد. شما هم حالا به جنرال صاحب وعده داده اید. مردم منتظر شما هستند. خدا کند که شما هم وعده‌ی خود را مثل کرزی نشکنید.»
مردی به نام شجاع‌الدین که کاندیدای شورای ولایتی بود، گفت که «جنرال دوستم رهبر ماست. او پیشگام ما است. ما از او پیروی می‌کنیم. ما در همه‌ی ولایات افغانستان نماینده داریم. قول خود را که به جنرال دوستم داده اید، قول به تمام مردم بدانید. انتظار نداریم که قول شما شکسته شود.»
داکتر فایق، وکیل پارلمان، گفت که «این تکت برنامه‌محور است و از ترکیب خوب و قابل قبولی برخوردار است. مردم از شما حمایت می‌کنند، اما انتظار دارند از زبان شما بشنوند که طرح و برنامه‌ی تان برای آینده چیست و برای حل مشکلات کشور چه نظر دارید.» او گفت که «شما بیشترین رأی خود را از شمال خواهید داشت. می‌خواهیم بگویید که تعهد تان در برابر این همه رأی چیست».
***
اشرف غنی با صدای آرام شروع کرد، اما به میزانی که سخنانش اوج گرفت، صدایش نیز بلندتر رفت. منظم و شمرده حرف می‌زد؛ اما نشان می‌داد که از حضور در این جمع دچار هیجان زیادی است. گفت: «بحران اعتماد را همه‌ی ما یاد می‌کنیم. این تکت جواب بحران اعتماد است. ما به هم قول داده ایم تا بر بحران اعتماد، به طور عملی غلبه کنیم. ما از نقطه‌های مختلف با گذشته‌های متفاوت به سوی همدیگر آمده ایم. این اقدام جواب ما به بحران اعتماد است.» در مورد قول و وعده‌هایش گفت: «وقتی جنرال معاون اول باشد، وعده فراموش نمی‌شود. کسی در برابر جنرال وعده را فراموش نمی‌تواند و فراموش نمی‌کند.» وی در مورد محبوبیت جنرال دوستم گفت: «جنرال در قلب مردم خود جا دارد. این محبوبیت را آسان به دست نیاورده است. دوستم، مسعود، مزاری، حکمتیار، ملاعمر، هر کدام در میان بخش خاصی از مردم جذبه داشته اند و دارند. جذبه‌ی دوستم که تا حالا در بُعد نظامی به کار رفته است، حالا برای ساختن نظام به کار گرفته می‌شود».
اشرف غنی گفت: «تکت ما آغازی از یک تحول است. ما با مطالعه‌ی شرایط افغانستان و تاریخ آن به این تکت رسیده ایم. این تکت نماینده‌ی واقعی تمام مردم افغانستان است. در این تکت، مساوات اصل اولیه است، مساوات همه‌ی مردم. کسی روی شانه‌ی کسی قرار ندارد. همه شانه به شانه‌ی هم ایستاده اند و شانه به شانه‌‌ی هم راه می‌روند. سهم در تیم ما و در حکومتی که می‌سازیم، بر اساس مشارکت و کفایت است. مشارکت همه‌ی اقوام، جوانان، قوماندان‌ها، علما».
اشرف غنی گفت: «ما در افغانستان 16 قشر داریم» اما این قشرها را نام نبرد. تنها گفت: «در افغانستان 30 یا حتی 94 سال سیاست حذف و قیچی داشته ایم. هر کسی آمده است حذف کرده و قیچی کرده است. سیاست ما پیوند مردم است. پیوند قشرها و قوم‌ها و گروه‌های مختلف. بدون پیوند و مساوات به ثبات نمی‌رسیم. ما تار و سوزن می‌گیریم و بریدگی‌ها را به هم وصل می‌کنیم. این مسوولیت اصلی ماست. شما هم ما را در این وصل کردن پارچه‌های مردم کمک می‌کنید.»
وی گفت: «کسی که جنگ می‌کند بیشتر از همه از جنگ متنفر است. جنگ وسیله است نه هدف. ما از جنگ عبور کرده ایم. باید به صلح و آشتی برسیم. ما از بی‌اعتمادی در سطح نفرت عبور کرده ایم. باید به اعتماد برسیم. اعتمادسازی یکی از اهداف اصلی ما برای ده سال آینده است. این راه به آسانی طی نمی‌شود، اما باید آن را از یک نقطه آغاز کنیم. ما با تکت خود این راه را آغاز کرده ایم. اعتمادسازی کاری نیست که فراموش شود. 40 سال زندگی در شهرت و تقوا و پاکدامنی در یک روز نابود می‌شود. اگر اعتماد ضربه بخورد، هیچ چیزی روی چیزی دیگر بند نمی‌ماند. نمی‌گوییم کار آسانی است، اما کاری است که مصمم هستیم آن را عملی سازیم.»
اشرف غنی تأکید کرد که «اعتمادسازی سرک دوطرفه است. باید این سرک را هموار کنیم تا مردم از هر طرف به یک نقطه برسند که آن را اعتماد می‌گوییم. کار بنیادی ما اعتمادسازی پس از پیروزی است». وی در مورد کارکردهای حکومت‌داری خود گفت: «شما برای ما پارچه‌ی امتحان می‌دهید. باید هر شش ماه یک بار از ما امتحان بگیرید و برای ما نمره دهید. نمره در اقتصاد، در امنیت، در حکومت‌داری خوب، در مبارزه با فساد».
اشرف غنی گفت: «می‌خواهیم با شما پیمان دوطرفه داشته باشیم. شما امروز وسیله‌ی پیروزی ما هستید، اما فردا وسیله‌ی انزوای ما می‌شوید. من این را از تجربه‌ی تمام نظام‌ها و نیروهای سیاسی می‌گویم که قبل از ما به این میدان وارد شده اند. من با شما وعده‌ی غیر عملی نمی‌دهم. شما را ضامن وعده‌های خود می‌گیرم و از شما می‌خواهم که هیچ‌وقت مرا به حال خودم نگذارید».
اشرف غنی گفت که «پنج جوره لباس و کفش برای من کفایت می‌کند. من برای حکومتی کار می‌کنم که در خدمت مردم باشد و تغییر در وضعیت زندگی مردم هدفش باشد». (ادامه دارد)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر