۱۳۹۴ آذر ۲۴, سه‌شنبه

ستراتژی تبلیغاتی در انتخابات (43)



روز سه‌شنبه 26 عقرب 1392 آجندای نشست بر ستراتژی تبلیغاتی در انتخابات تمرکز یافت. یکی از محورهای اصلی بحث، حضور رسانه‌ای دانش بود. داکتر امین احمدی بر ضرورت حضور رسانه‌ای دانش تأکید کرد و گفت که دانش در مجامع اکادمیک و دانشگاهی با چهره‌ی علمی و فرهنگی مطرح است، اما عامه‌ی مردم از او شناخت زیادی ندارند. وی گفت: حضور در افکار عامه یک روند تدریجی است که در جریان یک زمان طولانی حاصل می‌شود. ما در انتخابات با افکار عامه سر و کار داریم. قناعت‌‌دادن افکار عامه برای اخذ رأی آنان ضرورت اساسی محسوب می‌شود.
اسلم جوادی ضمن آنکه بر یک مصاحبه‌ی اختصاصی با دانش در تلویزیون نگاه و آینه تأکید کرد، گفت که در این مصاحبه باید مسایل بنیادی جامعه در عرصه‌های مختلف مورد اشاره و توضیح قرار گیرند. وی تأکید کرد که دانش باید ضمن یک شرح کوتاه از وضعیت اداره‌هایی که متهم به فساد و ناکارگی اند، به کارکردهای خود در دولت افغانستان نیز به طور ضمنی اشاره کند. جوادی گفت که تبلیغات باید صورت موجی داشته باشد که در چندین مرحله تنظیم شود. وی گفت که حضور زودهنگام در رسانه‌های بزرگ و مهم، فرساینده و خردکننده محسوب می‌شود.
جوادی اعلام کرد که حاضر است یک مصاحبه‌ی منظم و سازمان‌ یافته با دانش در «جامعه‌ی باز» انجام دهد. وی گفت که حضور تصویری باید برای موج دوم بماند. طرح مسایل چالش‌برانگیز نیز برای مرحله‌ی دوم باشد. وی افزود: مخاطبان دانش در دو سطح قرار دارند: یکی سطح عامه‌ی مردم؛ دومی سطح نخبگان. عامه‌ی مردم فقط گوش می‌کنند و اگر ذهن شان قناعت کرد، رأی خود را به طور کتله‌ای در صندوق می‌ریزند. عامه‌ی مردم سوال و جواب نمی‌کنند.
جوادی گفت: در حال حاضر مهم‌ترین گام و نیاز ما قناعت دادن سطح نخبگان است. در ذهنیت نخبگان جامعه سوال‌های زیادی وجود دارد که مطرح شدن و پاسخ‌گفتن آن‌ها بر فضای عمومی تأثیر بسزایی دارد.
یکی از نکته‌هایی که در ستراتژی تبلیغاتی مورد اشاره قرار گرفت، تفاوت میان «طرح مسأله»‌ و «دریافت راه‌حل برای مسأله» بود. من گفتم: کار اصلی ما در مرحله‌ی کنونی طرح مسأله است. جستجوی راه‌حل برای مسأله جزء وظیفه‌ی دولت است که هرگاه توانستیم در انتخابات پیروز شویم، نوبت آن فرا می‌رسد. حالا تا فصل کمپاین‌های رسمی انتخابات و جهت‌دهی رأی نزدیک می‌شود، باید تمام تمرکز ما روی طرح مسأله و کشاندن مسایل بنیادی و جدی به حوزه‌ی فکر عمومی باشد. می‌توانیم مصاحبه‌ها را، علاوه بر نشر در روزنامه‌ها، به شکل جزوه نیز چاپ و منتشر کنیم.
دانش گفت: برای تنظیم چوکات گفت‌وگوها می‌توانیم دو حالت را مد نظر داشته باشیم: یکی، آن‌گونه که خود ما هستیم. دوم، آن‌گونه که دیگران می‌خواهند. او گفت: به نظر من حالت اول برای ما باصرفه‌تر است. ما باید کوشش کنیم به طور صادقانه آنگونه که هستیم ظاهر شویم. مثلاً من شخصیت و فکر خاص خودم را دارم. بیرون از این شخصیت و فکر، هر امری غیرطبیعی و یک نوع ریاکاری است که من دوست ندارم در قالب آن ظاهر شوم.
دانش گفت: من برای انجام مصاحبه تحت فشار قرار دارم. برخی از سوالات مربوط به قراردادنامه‌ی امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا است. در این زمینه باید حساسیت‌هایی را که وجود دارند، مد نظر داشته باشیم. مثلاً موضع‌گیری‌های کرزی در برابر این قرارداد امنیتی دشواری زیادی را در برابر ما قرار می‌دهد. ما نمی‌خواهیم که ذهنیت منفی کرزی را در برابر تیم انتخاباتی خود برانگیزیم. هرگونه موضع در قبال قراردادنامه‌ی امنیتی می‌تواند تیشه‌ی کرزی را دسته کند. سوال دیگر مربوط می‌شود به طرح‌های حکومت‌داری که متأسفانه تا کنون داکتر احمدزی آن را تدوین نکرده است و برغم وعده‌های موکد که می‌گوید به زودی آن را آماده می‌کند، هنوز هم خبری از آن نیست. سوال مهم دیگر در رابطه با طالبان است. من دقیقاً نمی‌دانم که موضع داکتر احمدزی در این زمینه چیست. در مصاحبه سوالات به طور مشخص و واضح مطرح می‌شوند و پاسخ شان هم باید مشخص و واضح باشد.
دانش گفت: اگر در برابر درخواست مصاحبه بی‌تفاوتی نشان دهیم، اثر منفی خواهد داشت. در عین حال، اگر پاسخ ما سنجیده شده نباشد و یا به کلی‌گویی بسنده کنیم و از شرح جزئیات عبور کنیم، باز هم می‌تواند موضع ما را تضعیف کند. او از اعضای «اتاق فکر» خواست که در زمینه‌ی محتوا و چوکات پیام او در مصاحبه‌ها نظر دهند.
داکتر احمدی گفت: صداقت بهترین پالیسی است. دانش در عرصه‌ی حقوق و قانون توانمندی بی‌نظیری دارد. در رابطه با مسایل اداری نیز که بخش عمده‌ی آن به قانون و اصول و قواعد اداری مربوط می‌شود، مسلط است. در حوزه‌ی دین و فقه نیز متخصص است و هیچ‌گونه مشکلی ندارد. آثار فرهنگی، علمی و تحقیقی فراوانی به نشر رسانیده است که همه پشتوانه‌های کلام او محسوب می‌شوند. فعالیت‌های سیاسی حزبی وی نیز درخشان است.
یکی از نظریاتی که مطرح شد این بود که هرگونه نظر از جانب دانش باید مطابق سنجش موقعیت و بازتاب آن در ذهن مخاطب باشد. تأکید شد که دانش باید در طرح نظریات خود با اعتماد به نفس و به گونه‌ی قاطع و جدی ظاهر شود.
اسلم جوادی با اشاره به اثرات سخنرانی‌ها و اظهارات بابه مزاری گفت: ما باید در مورد ادبیات و زبان ویژه‌ی خود در جریان کمپاین به توافق برسیم و نتیجه‌ی دریافت خود را با ستاد مرکزی انتخابات نیز شریک سازیم. او گفت: مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و صحبت‌های دانش با مردم قبل از حضور رسمی در رسانه‌ها تدوین و نشر شوند. قرار دادن این مجموعه‌ها در اختیار رسانه‌ها ذهنیت آنان را برای انجام مصاحبه‌های شان با دانش آماده می‌سازد. وی پیشنهاد کرد که یک سلسله نشست‌های هدفمند و سازمان‌یافته با سرمایه‌گذاران، تاجران، دانش‌جویان، علما و فعالین مدنی به راه افتد که در آن‌ها دانش سخنان منظم و دقیق خود را ابراز کند. این نشست‌ها باید ثبت و به عنوان جزوه‌های کوچک آماده شوند.
داکتر امین احمدی گفت: حضور رسانه‌ای دانش باید با تمهیدات سنجیده‌شده عملی شود. وی نیز بر انجام نشست با گروه‌های مختلف تأکید کرد و گفت که انجام این‌گونه نشست‌ها به صورت مستمر و پی‌گیر هم بر شناخت دانش از مسایلی که در حوزه‌ی حکومت‌داری مطرح اند، تأثیر می‌گذارد و هم حاصل آن می‌تواند بنیه‌های تیوریک تیم انتخاباتی ما را تقویت کند.
جواد سلطانی بر حضور در فضای مجازی نیز تأکید کرد. وی گفت که حالا صفحات اجتماعی از قبیل فیس‌بوک‌ها و وبسایت‌ها به مراتب بیشتر از تلویزیون‌ها و رادیوها عرصه‌ی تبلیغات و اثرگذاری بر افکار عامه اند. او گفت که دانش ناب‌ترین ایده‌های خود را در قالب پاراگراف‌های کوتاه بنویسد و نشر کند. وی در صحبت خود از تغبیر «حیات خلوت» افراد یاد کرد و گفت: صفحات اجتماعی این «حیات خلوت» را فتح می‌کند.
داکتر امین احمدی بر یک نکته‌ی مهم ناخن گذاشت. او گفت: اکثر سیاست‌مداران افغانستان شعار عدالت‌ورزی دارند، اما منش عدالت‌ورزانه ندارند. این وجه در شخصیت و فکر دانش باید برجسته شود. وی باید با یک دید و نگاه عدالت‌ورزانه بر گذشته و حال خود توجه کند و الگوهای رفتاری خود را متناسب به منش عدالت‌ورزانه تنظیم کند. (ادامه دارد)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر