۱۳۸۹ شهریور ۲۵, پنجشنبه

شامی پر از خاطره و سخن (26)














یک صد و نوزده روز


یادداشت هایی از دانشگاه یل (26)


شامی پر از خاطره و سخن


شام امروز به همراهان ورلد فیلوز اختصاص یافته بود تا کارها، برنامه‌ها و کشور خود را به طبقات مختلف مردم از دانشکده‌های مختلف یل و اهالی نیوهیون معرفی کنند. هر کسی برنامه‌ای تدارک دیده بود. اعلانات برنامه از حدود دو هفته قبل انتشار یافته و صدها تن را به خود جلب کرده بود.
من با مشورت همکاران و همراهان برنامه، ترجیح دادم تا در کنار نقشه و بیرقی از افغانستان، تغییراتی را که در طول نه سال اخیر در عرصه‌ی آموزش و پرورش و تغییر دیدگاه و رفتارهای مردم ایجاد شده است از طریق عکس و فلم نمایش دهم. روی هم‌رفته برنامه‌ی خوبی از آب درآمد. حدود پنجاه قطعه عکس و فلم‌های مستند از فعالیت و رشد مکتب در هفت هشت سال اخیر، برای سه ساعت بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کرد.
اخیراً در امریکا کسی به نام گریگ مارتنسن کتابی را با عنوان «سه پیاله چای» منتشر کرده و از کارکرد خود در بخش معارف و ایجاد مکاتبی در مناطق پشتون‌نشین پاکستان و افغانستان یاد کرده است. گریگ در کتاب خود مدعی شده که او اولین مکتب‌هایی از این دست را در منطقه ایجاد کرده و با صحبت‌هایی که با مردم محل داشته حتی طالبان را نیز به حمایت از مکاتب خود جلب کرده است. این کتاب از شهرت زیادی در دانشگاه یل و حومه‌ی آن برخوردار شده و قراری که می گویند تقریباً اکثریت دانشجویان و استادان یل آن را خوانده اند. گریگ مارتنسن برای تشریح کتاب خود سمینارهایی را نیز در دانشگاه یل و دانشگاه‌های دیگر در حومه‌ی نیوهیون برگزار کرده و به سوالات اشتراک کنندگان پاسخ داده است. کار معرفت، جمعی را به این فکر انداخته است تا به کتاب مارتنسن با دیدی انتقادی‌تر نگاه کنند و قسمت زیادی از ادعاهای او را مورد تجدید نظر قرار دهند: آیا واقعاً او اولین کسی است که مکاتبی از این دست را در آن مناطق ایجاد کرده است؟ ... آیا او واقعاً حمایت طالبان را برای تقویت برنامه های تعلیمی خود جلب کرده است؟ ... آیا کار مارتنسن می‌تواند برای تداوم خود ضمانت داشته باشد؟....
در فرصتی که امشب پیش آمد، برعلاوه‌ی بررسی مختصر کتاب مارتنسن، صحبت‌های زیادی با بازدیدکنندگان نمایشگاه داشتیم. وضعیت کنونی افغانستان، مقایسه‌ی وضعیت کنونی با گذشته، دورنمای آینده‌ی افغانستان، پیامدهای خروج نیروهای بین‌المللی، پیامدهای قطع کمک‌های بین‌المللی، وضعیت آموزش و پرورش در افغانستان، پیامدهای مذاکره با طالبان، پیامدهای برگشت طالبان به قدرت، نقش پاکستان در سیاست افغانستان، نقش پاکستان در رشد بنیادگرایی مذهبی و دلایل بازی پاکستان با طالبان، ... به طور تفصیلی مورد سوال قرار می‌گرفت و در بسیاری موارد توافقاتی صورت گرفت که دیدار مشخصی برگزار شده و مسایل مورد علاقه‌ی طرفین به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
چند قطعه عکسی که در این صحفه نشر شده اند بخش‌هایی از برنامه‌ی امروز را انعکاس می‌دهند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر