۱۳۸۹ مهر ۴, یکشنبه

صلح امنیت روانی جامعه است









عصر روز چهارشنبه ۲۹ سنبله ۱۳۸۹ (۲۰ سپتمبر ۲۰۱۰) محفل «ادبیات صلح» به مناسبت روز جهانی صلح در تالار کانفرانس‌های لیسه عالی معرفت برگزار گردید. این محفل از سوی لیسه عالی معرفت راه‌اندازی گردیده بود و تعداد زیادی از فرهنگیان، شاعران، نویسندگان، روزنامه‌نگاران ودانش‌آموزان در آن اشتراک ورزیده بودند.
محمود جعفری، مسئول بخش فرهنگی لیسه عالی معرفت، در آغاز محفل بیان داشت که این محفل به خاطر ۲۱ سپتمبر، روز جهانی صلح، راه‌اندازی گردیده است. وی اضافه کرد که در گذشته صلح را به معنای آشتی با مخالفین معنا می‌کردند؛ چنانچه هنوز کم و بیش این تعبیر از سوی بعضی از اصحاب رسانه ارایه می‌گردد؛ ولی حقیقت این است که صلح معنای دقیق‌تر وریشه‌دارتر از این دارد. صلح تنها با نفی جنگ معنا پیدا نمی‌کند، بلکه معنای واقعی صلح آرامش روانی جامعه است. صلح زمانی تحقق پیدا می‌کند که امنیت در روح و روان جامعه به وجود آمده باشد. صلح زمانی تحقق می‌پذیرد که همه‌ی افراد جامعه به خواست‌های مشروع شان رسیده باشند، عدالت اجتماعی تأمین گردیده باشد، تبعیض وخشونت از میان رفته باشد، فرهنگ تساهل و هم‌پذیری به میان آمده باشد. صلح هنگامی شکل می‌گیرد که حقوق بشر در جامعه رعایت گردیده باشد. همه‌ی اراکین قدرت بپذیرند که تمام کسانی که در این خاک به نام افغان زندگی می‌کنند از حقوق برابر برخوردارند. همچنان جعفری صلح را یک مفهوم معرفتی عنوان کرده اظهار داشت: صلح یک موضوع قابل شناخت است. نیاز است تا به صلح به عنوان یک موضوع معرفتی نگریسته شود. سازمان‌ها و نهادهای مدنی و فرهنگی با دید اکادمیک نسبت به آن برخورد کنند و آن را در اشکال گوناگون مورد بررسی قرار دهند.
به گفته‌ی جعفری صلح وقتی برقرار می‌گردد که کثرت‌گرایی در جامعه رواج یافته باشد. همه به ارزش‌ها و باورهای مخالف احترام قایل باشند. اقلیت و اکثریت به صورت یکسان به حقوق مدنی خود رسیده باشند. تنها در این صورت است که می‌توانیم ادعا کنیم که به صلح واقعی دست یافته ایم.
پس از صحبت‌های آقای جعفری، تعداد زیادی شاعران و نویسندگان لیسه عالی معرفت آثار شان را به مناسبت روز جهانی صلح به خوانش گرفتند که مورد استقبال گرم حاضرین واقع شد.
محفل که در ساعت چهار عصر در سالن محافل لیسه عالی معرفت آغاز گردیده بود، ساعت شش عصر با صرف عصریه به پایان رسید. گفتنی است در این سالن آثاری از هنرمندان نیز به نمایش گذاشته شده بود که مورد بازدید حاضرین قرار گرفت. برای صاحبان بهترین اثر ادبی و هنری در محفل روز جهانی صلح در روز ۲۱ سپتمبر لوح یادبود از جانب لیسه اهدا گردید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر