مصاحبهی اختصاصی هفته نامه «قدرت» با انجنیر عباس نویان، نمایندهی پارلمان اول و کاندیدای پارلمان
برگرفته از شماره پانزدهم هفته نامه «قدرت»
برگرفته از شماره پانزدهم هفته نامه «قدرت»
قدرت: در آستانهی دومین دور انتخابات پارلمانی قرار داریم. کشور ما یک دور تجربهی پارلمانداری را پشت سر گذاشته است که شما هم عضو آن بوده اید. بناءً خوب است از اینجا شروع کنیم که از نظر شما مهمترین چالشهای پارلمان قبلی چه بود؟
نویان: در جواب سوال شما لازم است چند نکته را مطرح سازم. نکتهی اول این است که افغانستان یک جامعهی در حال گذار است. جامعهی درحال گذار همانگونهکه سیاستاش سیاست دوران گذار است و باچالشها و موانعی جدی رو به رو است، نهادهاییکه در این جامعه پس از سالها بحران و استبداد به وجود میآیند نیز، متناسب با همین دوره، شکل میگیرند و عمل میکنند. بنابراین، پارلمان به عنوان یک نهاد جدید در سیاست کشور، درکنار سایر نهادهای جدید در افغانستان، با مشکلات و موانعی مواجه بوده است. بسیاری از این مشکلات تا هنوز نیز کم و بیش وجود دارد. یکی ازاین مشکلات این بود که هنوز فکر پارلمانی به وجود نیامده بود و نمایندگان از کارکردهای پارلمان اطلاعات درستی نداشتند. فکر میکردند پارلمان چیزی شبیه یک جرگهی قومی است. یکی ازمشکلاتی که ما با آن مواجه بودیم همین بود. پارلمان قبلی اولین پارلمانی بود که پس از سی سال جنگ به وجود آمد و اولین تجربهی دموکراتیک مردم افغانستان بود.
نکتهی دومی که به اختصار باید عرض کنم این است که در جامعهی ما که بحران سی سالهی بی اعتمادی و شکافها و نزاعهای قومی را پشت سر گذاشته است، نخبگان سیاسی نیز تحت تأثیر همین فضا قرارگرفته بودند و کمتر دیده شد که فارغ از این امور به آسانی دور هم جمع شوند و باهم روی مسایل مورد نیاز جامعه به گفتگو بپردازند. به تعبیر دیگر، ما انسجام لازم را در بین نخبگان سیاسی خود شاهد نبوده ایم. این فضای عمومی بر پارلمان نیز حاکم بود. بخشی از نیروی پارلمان صرف نزاعها و جدالهای بیحاصل و کدورتهای شخصی گردید.
قدرت: پارلمان اول به عنوان یک نهاد دموکراتیک در خیلی از موارد نتوانست به نحو شایستهای عمل کند و در کار پارلمانی خود موفق عمل کند...
نویان: درست است. متأسفانه سیاست و امور سیاسی در افغانستان خارج ازقواعد دموکراتیک جریان داشته و هنوز هم دارد. پارلمان به عنوان یک نهاد دموکراتیک توانست این قاعده را تا حدودی برهم بزند و قواعد بازی سیاسی را به گونهی دیگری رقم بزند. قبلاً همه چیز در محور یک فرد خاص میچرخید و در پارلمان نیز تصور میشد که افراد به تنهایی میتوانند کاری انجام دهند. اما پارلمان قبلی نشان داد که گفتگو، دیالوگ و چانه زنی و تشکیل تیمها، تعامل و ائتلاف با دیگران شیوهی اصلی کار در پارلمان است. بنابراین کسی در پارلمان موفق بودهاست که توانسته از این ابزارها و قواعد به وجه احسن به نفع مردم استفاده نموده باشد.
قدرت: با توجه به نکاتی که تذکر دادید، به طور مشخص، چه تفاوتهایی در زمینهها و فضای انتخابات پارلمانی قبلی و پارلمان اول و انتخابات و پارلمان پیش رو میبینید؟
نویان: به نظر من در چند نکته پارلمان اول با پارلمان دوم تفاوت خواهد داشت. اول وجود تجربهی یک دور گذشته پارلمانداری در کشور، که در بهبود پارلمان دوم موثر خواهد بود، هرچند ممکن است تعداد زیاد این تجارب ناموفق بوده باشد. این تجربه به نظر من بسیار گرانبها است. پارلمان دوم این تجربه را پشت سر خود دارد و میتواند از آن استفاده نموده و از کاستیها، نقایص و چالشهای آن جلوگیری کند. دوم به دلیل تجربهی جدید پارلمانی، مردم انتظارات فوق العاده زیادی از نمایندگان خود داشتند و فکر میکردند که همهی مشکلات آنها باید به زودی توسط نمایندهی شان حل شود. این انتظارات چیز عجیب و دور از انتظار هم نبود. مردم به دلیل زجرهایی که کشیده بودند توقع داشتند که همهی مشکلات آنها فوراً حل گردد. مسلم است که تمام این انتظارات قابل برآورده شدن هم نبود. به نظر میرسد که مردم در این دوره انتظارات واقعبینانهتری از پارلمان و نمایندهی شان خواهند داشت، زیرا که میدانند پارلمان جای طرح کدام خواستههای شان است و چگونه این خواستهها را تحقق میبخشد. نکتهی دیگر اینکه در انتخابات انتظارات مردم از نمایندگان شان بیشتر رسیدگی به مسایل و مشکلات روزمرهی زندگی شان بود و کمتر به مسایل اساسیتر و ریشهدار دار توجه داشتند، اما با تجربهی یک دوره پارلمان قبلی، فکر میکنم این بار مردم به پارلمان به عنوان یک ارگانی نظر خواهند داشت که مسایل و مشکلات بسیار عمیق و ریشهدار شان را در سیاست کشور حل کنند، و این نکته نگاه مردم را از خواستههای کوچک روزمرّگی شان از قبیل ساختن یک کوچه یا اعمار یک مسجد بیشتر به سوی خواستههای اساسیتر و کلانتر از قبیل قانونیت، رفع تبعیض، عدالت اجتماعی و ... معطوف خواهد کرد. در انتخابات قبلی پارلمانی مردم امیدوار بودند روزهای خوبی را پیش رو داشته باشند و نمایندگان آنها بتوانند در راستای ایجاد یک جامعهی مرفه و یک حکومت پاسخگو برای مردم تلاش کنند. از طرف دیگر شرایط آن زمان بسیار متفاوت از امروز بود. در آن زمان امنیت بهتر بود، جنگ علیه تروریزم و دهشت افگنی به شدت جریان داشت و یک نیروی مقاوم و مصمم، چه نیروهای داخلی چه نیروهای بینالمللی در مبارزه علیه تروریزم وجود داشت که متاسفانه در پنج سال گذشته این اراده به شدت تضعیف شده و حتا برداشت ما از تروریزم نیز عوض شده است. متأسفانه برخلاف دور قبلی، انتخابات پیش رو با مشکلات امنیتی فراوانی مواجه خواهد بود که زمینهی حضور و مشارکت تعداد زیادی از شهروندان کشور را در انتخابات محدود خواهد ساخت. نکتهی دیگر، این است که در پارلمان اول، تنشهای بسیار زیادی میان قوهی مجریه و مقننه وجود داشت که بعضاً ناشی از تجربهی ناقص، اختلافات سلیقهای و سیاسی بود. امیدوارم در این دور، نمایندگان پارلمان از در افتادن در این بازیهای فرصتسوز و تنشزا بپرهیزند.
قدرت: یکی از مشکلاتی که ازش زیاد سخن گفته میشود تعدد کاندیداها است. شما این مشکل را چگونه میبینید؟
نویان: شاید نفس تعدد کاندیداها بد نباشد، اما بیمعیاری در میان کاندیداها نکتهای است که باعث آشفتگی فضای انتخابات میشود. تعداد زیادی از افراد، بدون داشتن معیارهای لازم و اندوختههای لازم خود را به دلایل گوناگون کاندید کرده اند. نکتهای را که باید در اینجا بیان کنم این است که درپارلمان گذشته، نمایندگان مردم نتوانستند قانون و یا معیارهایی برای نامزدان انتخابات وضع کنند. دلیلش روشن بود. پارلمان گذشته یک مجموعهی به شدت نامتجانس بود. وقتی به پارلمان سایر کشورها نگاه میاندازیم، میبینیم شرایطی برای کاندیداها مقرر شده است. مثلاً حد اقل داشتن سند تحصیلی معتبر و معیاری. این یکی از نکتههای منفیای است که درکارنامهی پارلمان اول وجود دارد. این طرح به دلیل اینکه بیشتر نمایندگان دارای تحصیلات عالی و توانایی تخصصی در کار شان نبودند و ازسوی دیگر، میخواستند این بار نیز خود را کاندید نمایند رد شد. به نظر من باید این طرح به تصویب میرسید.
قدرت: حالا که این طرح تصویب نشده است و معیارهای دقیق و روشنی هم برای کاندیداتوری وجود ندارد، به نظر شما آیا مردم خواهند توانست کاندید شایستهی خود را پیدا کنند؟
نویان: من به هوشیاری و درایت سیاسی مردم باور دارم. مردم ما هوشیارتر از گذشته است و به جای اینکه بسیار احساساتی با مسأله برخورد کنند، از عقلانیت بیشتری کار خواهند گرفت. مردم اکنون دریافته اند که باید به شعارها و انتظارات حداقلی ولی و واقعبینانه بسنده کنند. چون بودند کسانی که در انتخابات قبلی وعدههای بسیاری دادند اما به هیچ کدام جامهی عمل پوشانیده نشد و حتا امکان عملی ساختن بسیاری از آنها وجود نداشت. چون چیزهایی را وعده داده بودند که از حیطهی قدرت شان خارج بود و از این رو، نتوانستند آنها را به انجام برسانند. مردم ما با این درک و شناخت به سوی انتخابات میروند. من یقین دارم که با درنظرداشت تجربهی انتخابات قبلی، مردم انتخاب دقیق خواهند کرد و امیدوارم که پارلمان جدید با درنظرداشت تجربهی گذشته و توجه به شرایط بحرانی کشور بتواند چارهساز دردهای مردم بوده و راهکارهای درستی اتخاذ نمایند و دردهای مردم را درمان کند.
قدرت: پارلمان به عنوان یک نهاد مدرن بسترساز ورود جامعه به یک جامعهی جدید و توسعهی سیاسی است، با توجه به تجربهی پارلمان قبلی که شما نیز عضو آن بودید، و با درنظرداشت بافت نمایندگان از اقشار، طبقات و طیفهای مختلف و با توجه به وظایف و مسئولیتهایی که پارلمان بعدی خواهد داشت، نظر شما در مورد چالشها و موانع پیش روی پارلمان بعدی چیست؟
نویان: با توجه به اینکه افغانستان چندین دهه جنگهای داخلی، نزاعها و گسیخگیهای اجتماعی و سیاسی را پشت سر گذاشته است و هنوز هم این شرایط به طور کلی از میان نرفته است بنابراین، چالشهایی که در برابر پارلمان قبلی وجود داشت در پارلمان آینده نیز کمابیش وجود خواهد داشت. به نظر من مهمترین دستاورد پارلمان قبلی رواج و نهادینه نمودن فرهنگ سیاسی جدید بود که عبارت از فرهنگ گفتگو و فرهنگ مدارا است. پارلمان قبلی زمینهساز ایجاد یک گفتوگو میان طرفهای متخاصم بود. ایجاد بستر و فضای گفتگو برای کسانی که در گذشته با هم دشمن بودند و توانستند زیر یک سقف جمع شوند و به گفتوگو با هم بپردازند. این فرهنگ، یعنی گفتوگو کردن به جای اینکه با زبان تفنگ با هم سخن بگویند، یک قدم به جلو بود. البته باید درنظرداشت که پارلمان یک پدیدهی نو و مدرن بود که بابرخی از پدیدهها، سنتها و خرافات که طرفداران و حامیانی در جامعه دارند، برخی با آن مخالفت میکرد. این مخالفتها و مشکلات در پارلمان بعدی هم وجود خواهد داشت، اما امیدوار هستم که با انتخاب نمایندگان شایسته از سوی مردم و تقویت و رشد جامعهی مدنی بتوانیم بر این مخالفتها و مشکلات فایق آییم.
قدرت: شما یکی از نمایندگان مردم در پارلمان قبلی بودید و حالا هم کاندیدای پارلمان بعدی هستید. چه تجربههایی از پارلمان قبلی به شما انگیزه داده است تا کاندیدای پارلمان بعدی بشوید؟
نویان: پارلمان یک نهاد دموکراتیک است و اگر بخواهیم برای مردم و کشور خود، به خصوص در شرایط کنونی کاری انجام دهیم و خدمت کنیم، باید از ابزارها و شیوههای دموکراتیک استفاده کنیم. پارلمان جایی است که میتوان ازطریق گفتوگو و تفاهم بسترها و راهکارهای لازم را برای تحقق مطالبات و خواستههای مردم، به وجود آورد. پارلمان، یکی از مهمترین ارکان دموکراسی به شمار می رود. دموکراسی بدون تقویت نهادهای آن به وجود نخواهد آمد و همهی تلاشهای ما به بن بست خواهد رسید. یکی از تجربیات با ارزشی که از پارلمان قبلی دارم عبارت از کارساز بودن منطق، گفتگو و دیالوگ است. گفتوگو و مدارا روشها و راهبردهایی هستند که در پارلمان میشود با دیگر نمایندگان از این طریق به تفاهم رسید. موفقیت یک نمایندهی پارلمان بستگی به این دارد که چه قدر از منطق قوی با درنظرداشت قواعد و معیارهای اخلاقی برخوردار است و چه ظرفیتهایی در او هست که بتواند از این ظرفیتها برای ایجاد اجماع و وفاق میان نمایندگان و چانهزنی و تعامل با آنها، استفاده نماید. پارلمان محلی برای زورگویی و زورآزمایی نیست. بلکه محل و فضایی است برای یارگیری و یافتن نقاط مشترک. مهمترین کارکرد پارلمان همانگونه که از نامش پیداست قانون گذاری و تصویب قوانین است. در دفاع از منافع مردم و قانونگذاری به نفع آنها و نظارت از حکومت. به نظر من بسیار مهم است که با گفتوگو و تفاهم در پارلمان، جامعه را به سوی وفاق و همدیگرپذیری بکشانیم نه این که با به کار بردن الفاظ درشت و خشونتآمیز جامعه را به سوی نفاق و پراکندگی بکشانیم. من با گفتوگو و تفاهم برای ایجاد وفاق و همدیگرپذیری تلاش کردهام و در صورت برنده شدن دوباره تلاش خواهم کرد و به همهی کاندیدانی که برنده خواهند شد، دوستانه مشوره میدهم که در این راه تلاش کنند تا بتوانند برای رفاه و سعادت مردم و کشور کاری انجام دهند.
تجربهی باارزش دیگری که من از پارلمان دارم در مورد نظارت از حکومت است. طوری که نمایندگان پارلمان نمیتوانند با تندگویی و ایجاد تقابل میان پارلمان و حکومت، حکومت را به انجام خدمت به مردم وادار کند. به عنوان یک نمایندهی پارلمان باید طوری برخورد کردکه با اقدامهای حکومت که در راستای منافغ مردم است همراه شد و از آن اقدامهای حکومت که مخالف منافغ مردم است انتقاد کرده و مانع آن شد.
قدرت: آیا منطق گفتوگو و تفاهم توانسته است شما را در رسیدن به اهداف تان یاری برساند و آیا شما توانسته اید با استفاده از این منطق در پارلمان یارگیری کنید و به اهداف تان برسید؟
نویان: بلی، گفتوگو و تفاهم مرا در رسیدن به اهدافم یاری رسانده است. یکی از این موارد، رد بودجهی 1389 بود که من با گفتوگو و تفاهمی که با شماری از نمایندگان داشتم، نقش مهمی در اثبات ناعادلانه بودن آن بودجه نظر به اصل عدالت اجتماعی و توسعهی عادلانه و متوازن تمام مناطق کشور، و سپس رد آن، داشتم؛ اما بعد از آن با اصلاحاتی که به نفع مردم در بودجه انجام شد و بودجه را اندکی عادلانهتر کرد، در تصویب آن نیز نقش مهمی ایفا کردم. این نتیجهی یارگیری و ایجاد همسویی و تعامل و وفاق با دیگر نمایندگان بود. روشن است که اگر نمایندهای بخواهد مورد یا مواردی را وارد قانون کند و یا تغییراتی در قانون بیاورد باید با دیگر نمایندگان به گفتوگو و تفاهم بنشیند، در غیر آن با یک رایی که دارد نمیتواند کاری از پیش ببرد.
قدرت: یکی از مشکلاتی که در جامعهی ما وجود دارد، نبودن یک نهاد و تشکیلات منسجم است که بتواند منافغ مشترک شهروندان افغان را نمایندگی کند. در پارلمان هم این تشکل و انسجام وجود نداشت که بتواند میان نمایندگان هماهنگی ایجاد کرده آنها را در رسیدن به اهداف مشترک ملی و انجام خدمت به ملت افغانستان کمک کند، به نظر شما مانع ایجاد چنین تشکلی در پارلمان چه بود؟
نویان: بیاعتمادیها و خصومتهای بهجا مانده از جنگها و نابهسامانیهای جنگهای داخلی و تبعیضها و تفرقههای قومی، زبانی و مذهبی یکی از موانع ایجاد یک تشکل یا فراکسیون پارلمانی بود. مانع دیگر سیستم انتخاباتی افغانستان است که اجازه نمیدهد، احزاب و یا افرادی که اهداف مشترکی دارند با ایجاد همبستگی وایجاد یک تیم به پارلمان راه یابند و فراکسیونهای پارلمانی ایجاد کنند. نمایندگانی که به صورت مستقل وارد پارلمان میشوند، هیچ الزامی نمیبینند که با نمایندگان دیگر هماهنگ شوند و برای رسیدن به اهداف مشترک ملی فراکسیونهای پارلمانی را ایجاد کنند. تنها الزامی که میتوانست نمایندگان را به کار مشترک بکشاند، الزام اخلاقی بود که متاسفانه کمتر کارگر افتاد و دیده شد که به جای مسایل ملی و مردمی، بیشتر مسایل قومی و منطقهای در پارلمان به بحث گرفته میشد و بر آنها پافشاری میشد. امیدوار هستم که با درنظرداشت تجربهی پارلمان قبلی تشکلها و فراکسیونهای پارلمانی در پارلمان بعدی ایجاد شود و جای قومگرایی و منطقهگرایی را یک روحیهی ملی و انسانی بگیرد.
قدرت: یکی از شعارهای تبلیغاتی شما «پارلمان دوم؛ یک گام به جلو نه 18 گام به عقب» است. این شعار برای بعضیها ابهام آلود است. لطف کنید توضیح دهید منظورتان از این شعار چیست؟
نویان: فکر میکنم بامن موافق اید که ما در دورهی حساسی قرار داریم. از یکسو احتمال آمدن طالبان مطرح است و احتمال خروج نیروهای بینالمللی که نگرانی آن را ایجاد کرده است که افغانستان دوباره به کام طالب و تروریسم برگردد. از سوی دیگر وجود تبعیض و تعصب و فساد گسترده در ادارات دولتی و گسترش ناامنی و ناتوانی دولت در تأمین و گسترش حاکمیتش مردم را از توانایی دولت برای حفظ امنیت آنها ناامید کرده است و نیز برخوردهای دوگانهی مقامات مسئول در قبال اقوام مختلف افغانستان و تشویق و گسترش روزافزون خشونت، نه تنها میان مردم و حکومت فاصله ایجاد کرده و مردم را نسبت به حکومت بیاعتماد کرده است، بلکه حتا دولت را متهم به دامن زدن تعصبات و تبعیضات قومی ساخته است. این مسایل نگرانی آن را ایجاد کرده است که افغانستان دوباره به دوران جنگهای داخلی برگشت کند. منظور من از این شعار این است که با شرکت در انتخابات و انتخاب دقیق باید یک گام به جلو برداریم و به سوی استقرار دموکراسی، قانونیت، حقوق بشر، جامعهی مدنی و صلح و ثبات در کشور برویم، نه اینکه با بیتفاوتی نسبت به منافع و مصالح ملی و پیشگرفتن قومگرایی و تبعیض و انتخاب نمایندگان با معیارهای قومی و تبعیضآمیز، اجازه دهیم که افغانستان به جنگهای داخلی، یعنی اوضاع 18 سال قبل، بازگشت کند و دستآوردهای مدنی چند سال گذشته از میان برود. من از مردم میخواهم که در انتخابات سهم بگیرند و با انتخاب دقیق و سنجیده و فرستادن نمایندگان مسئول به پارلمان، نگذارند پارلمان جای تفرقهافگنی میان مردم شود و افغانستان به جنگهای داخلی برگردد. شرکت گستردهی مردم در انتخابات و انتخاب دقیقشان میتواند روند دموکراسی در کشور را مشروعیت بخشیده و تقویت کند و به استقرار صلح و ثبات کمک کند. روندی که به نفع همهی اقوام افغانستان است و ملت افغانستان همگی از آن سود میبرند. امیدوارم مردم برای تقویت این روند در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند.
نویان: در جواب سوال شما لازم است چند نکته را مطرح سازم. نکتهی اول این است که افغانستان یک جامعهی در حال گذار است. جامعهی درحال گذار همانگونهکه سیاستاش سیاست دوران گذار است و باچالشها و موانعی جدی رو به رو است، نهادهاییکه در این جامعه پس از سالها بحران و استبداد به وجود میآیند نیز، متناسب با همین دوره، شکل میگیرند و عمل میکنند. بنابراین، پارلمان به عنوان یک نهاد جدید در سیاست کشور، درکنار سایر نهادهای جدید در افغانستان، با مشکلات و موانعی مواجه بوده است. بسیاری از این مشکلات تا هنوز نیز کم و بیش وجود دارد. یکی ازاین مشکلات این بود که هنوز فکر پارلمانی به وجود نیامده بود و نمایندگان از کارکردهای پارلمان اطلاعات درستی نداشتند. فکر میکردند پارلمان چیزی شبیه یک جرگهی قومی است. یکی ازمشکلاتی که ما با آن مواجه بودیم همین بود. پارلمان قبلی اولین پارلمانی بود که پس از سی سال جنگ به وجود آمد و اولین تجربهی دموکراتیک مردم افغانستان بود.
نکتهی دومی که به اختصار باید عرض کنم این است که در جامعهی ما که بحران سی سالهی بی اعتمادی و شکافها و نزاعهای قومی را پشت سر گذاشته است، نخبگان سیاسی نیز تحت تأثیر همین فضا قرارگرفته بودند و کمتر دیده شد که فارغ از این امور به آسانی دور هم جمع شوند و باهم روی مسایل مورد نیاز جامعه به گفتگو بپردازند. به تعبیر دیگر، ما انسجام لازم را در بین نخبگان سیاسی خود شاهد نبوده ایم. این فضای عمومی بر پارلمان نیز حاکم بود. بخشی از نیروی پارلمان صرف نزاعها و جدالهای بیحاصل و کدورتهای شخصی گردید.
قدرت: پارلمان اول به عنوان یک نهاد دموکراتیک در خیلی از موارد نتوانست به نحو شایستهای عمل کند و در کار پارلمانی خود موفق عمل کند...
نویان: درست است. متأسفانه سیاست و امور سیاسی در افغانستان خارج ازقواعد دموکراتیک جریان داشته و هنوز هم دارد. پارلمان به عنوان یک نهاد دموکراتیک توانست این قاعده را تا حدودی برهم بزند و قواعد بازی سیاسی را به گونهی دیگری رقم بزند. قبلاً همه چیز در محور یک فرد خاص میچرخید و در پارلمان نیز تصور میشد که افراد به تنهایی میتوانند کاری انجام دهند. اما پارلمان قبلی نشان داد که گفتگو، دیالوگ و چانه زنی و تشکیل تیمها، تعامل و ائتلاف با دیگران شیوهی اصلی کار در پارلمان است. بنابراین کسی در پارلمان موفق بودهاست که توانسته از این ابزارها و قواعد به وجه احسن به نفع مردم استفاده نموده باشد.
قدرت: با توجه به نکاتی که تذکر دادید، به طور مشخص، چه تفاوتهایی در زمینهها و فضای انتخابات پارلمانی قبلی و پارلمان اول و انتخابات و پارلمان پیش رو میبینید؟
نویان: به نظر من در چند نکته پارلمان اول با پارلمان دوم تفاوت خواهد داشت. اول وجود تجربهی یک دور گذشته پارلمانداری در کشور، که در بهبود پارلمان دوم موثر خواهد بود، هرچند ممکن است تعداد زیاد این تجارب ناموفق بوده باشد. این تجربه به نظر من بسیار گرانبها است. پارلمان دوم این تجربه را پشت سر خود دارد و میتواند از آن استفاده نموده و از کاستیها، نقایص و چالشهای آن جلوگیری کند. دوم به دلیل تجربهی جدید پارلمانی، مردم انتظارات فوق العاده زیادی از نمایندگان خود داشتند و فکر میکردند که همهی مشکلات آنها باید به زودی توسط نمایندهی شان حل شود. این انتظارات چیز عجیب و دور از انتظار هم نبود. مردم به دلیل زجرهایی که کشیده بودند توقع داشتند که همهی مشکلات آنها فوراً حل گردد. مسلم است که تمام این انتظارات قابل برآورده شدن هم نبود. به نظر میرسد که مردم در این دوره انتظارات واقعبینانهتری از پارلمان و نمایندهی شان خواهند داشت، زیرا که میدانند پارلمان جای طرح کدام خواستههای شان است و چگونه این خواستهها را تحقق میبخشد. نکتهی دیگر اینکه در انتخابات انتظارات مردم از نمایندگان شان بیشتر رسیدگی به مسایل و مشکلات روزمرهی زندگی شان بود و کمتر به مسایل اساسیتر و ریشهدار دار توجه داشتند، اما با تجربهی یک دوره پارلمان قبلی، فکر میکنم این بار مردم به پارلمان به عنوان یک ارگانی نظر خواهند داشت که مسایل و مشکلات بسیار عمیق و ریشهدار شان را در سیاست کشور حل کنند، و این نکته نگاه مردم را از خواستههای کوچک روزمرّگی شان از قبیل ساختن یک کوچه یا اعمار یک مسجد بیشتر به سوی خواستههای اساسیتر و کلانتر از قبیل قانونیت، رفع تبعیض، عدالت اجتماعی و ... معطوف خواهد کرد. در انتخابات قبلی پارلمانی مردم امیدوار بودند روزهای خوبی را پیش رو داشته باشند و نمایندگان آنها بتوانند در راستای ایجاد یک جامعهی مرفه و یک حکومت پاسخگو برای مردم تلاش کنند. از طرف دیگر شرایط آن زمان بسیار متفاوت از امروز بود. در آن زمان امنیت بهتر بود، جنگ علیه تروریزم و دهشت افگنی به شدت جریان داشت و یک نیروی مقاوم و مصمم، چه نیروهای داخلی چه نیروهای بینالمللی در مبارزه علیه تروریزم وجود داشت که متاسفانه در پنج سال گذشته این اراده به شدت تضعیف شده و حتا برداشت ما از تروریزم نیز عوض شده است. متأسفانه برخلاف دور قبلی، انتخابات پیش رو با مشکلات امنیتی فراوانی مواجه خواهد بود که زمینهی حضور و مشارکت تعداد زیادی از شهروندان کشور را در انتخابات محدود خواهد ساخت. نکتهی دیگر، این است که در پارلمان اول، تنشهای بسیار زیادی میان قوهی مجریه و مقننه وجود داشت که بعضاً ناشی از تجربهی ناقص، اختلافات سلیقهای و سیاسی بود. امیدوارم در این دور، نمایندگان پارلمان از در افتادن در این بازیهای فرصتسوز و تنشزا بپرهیزند.
قدرت: یکی از مشکلاتی که ازش زیاد سخن گفته میشود تعدد کاندیداها است. شما این مشکل را چگونه میبینید؟
نویان: شاید نفس تعدد کاندیداها بد نباشد، اما بیمعیاری در میان کاندیداها نکتهای است که باعث آشفتگی فضای انتخابات میشود. تعداد زیادی از افراد، بدون داشتن معیارهای لازم و اندوختههای لازم خود را به دلایل گوناگون کاندید کرده اند. نکتهای را که باید در اینجا بیان کنم این است که درپارلمان گذشته، نمایندگان مردم نتوانستند قانون و یا معیارهایی برای نامزدان انتخابات وضع کنند. دلیلش روشن بود. پارلمان گذشته یک مجموعهی به شدت نامتجانس بود. وقتی به پارلمان سایر کشورها نگاه میاندازیم، میبینیم شرایطی برای کاندیداها مقرر شده است. مثلاً حد اقل داشتن سند تحصیلی معتبر و معیاری. این یکی از نکتههای منفیای است که درکارنامهی پارلمان اول وجود دارد. این طرح به دلیل اینکه بیشتر نمایندگان دارای تحصیلات عالی و توانایی تخصصی در کار شان نبودند و ازسوی دیگر، میخواستند این بار نیز خود را کاندید نمایند رد شد. به نظر من باید این طرح به تصویب میرسید.
قدرت: حالا که این طرح تصویب نشده است و معیارهای دقیق و روشنی هم برای کاندیداتوری وجود ندارد، به نظر شما آیا مردم خواهند توانست کاندید شایستهی خود را پیدا کنند؟
نویان: من به هوشیاری و درایت سیاسی مردم باور دارم. مردم ما هوشیارتر از گذشته است و به جای اینکه بسیار احساساتی با مسأله برخورد کنند، از عقلانیت بیشتری کار خواهند گرفت. مردم اکنون دریافته اند که باید به شعارها و انتظارات حداقلی ولی و واقعبینانه بسنده کنند. چون بودند کسانی که در انتخابات قبلی وعدههای بسیاری دادند اما به هیچ کدام جامهی عمل پوشانیده نشد و حتا امکان عملی ساختن بسیاری از آنها وجود نداشت. چون چیزهایی را وعده داده بودند که از حیطهی قدرت شان خارج بود و از این رو، نتوانستند آنها را به انجام برسانند. مردم ما با این درک و شناخت به سوی انتخابات میروند. من یقین دارم که با درنظرداشت تجربهی انتخابات قبلی، مردم انتخاب دقیق خواهند کرد و امیدوارم که پارلمان جدید با درنظرداشت تجربهی گذشته و توجه به شرایط بحرانی کشور بتواند چارهساز دردهای مردم بوده و راهکارهای درستی اتخاذ نمایند و دردهای مردم را درمان کند.
قدرت: پارلمان به عنوان یک نهاد مدرن بسترساز ورود جامعه به یک جامعهی جدید و توسعهی سیاسی است، با توجه به تجربهی پارلمان قبلی که شما نیز عضو آن بودید، و با درنظرداشت بافت نمایندگان از اقشار، طبقات و طیفهای مختلف و با توجه به وظایف و مسئولیتهایی که پارلمان بعدی خواهد داشت، نظر شما در مورد چالشها و موانع پیش روی پارلمان بعدی چیست؟
نویان: با توجه به اینکه افغانستان چندین دهه جنگهای داخلی، نزاعها و گسیخگیهای اجتماعی و سیاسی را پشت سر گذاشته است و هنوز هم این شرایط به طور کلی از میان نرفته است بنابراین، چالشهایی که در برابر پارلمان قبلی وجود داشت در پارلمان آینده نیز کمابیش وجود خواهد داشت. به نظر من مهمترین دستاورد پارلمان قبلی رواج و نهادینه نمودن فرهنگ سیاسی جدید بود که عبارت از فرهنگ گفتگو و فرهنگ مدارا است. پارلمان قبلی زمینهساز ایجاد یک گفتوگو میان طرفهای متخاصم بود. ایجاد بستر و فضای گفتگو برای کسانی که در گذشته با هم دشمن بودند و توانستند زیر یک سقف جمع شوند و به گفتوگو با هم بپردازند. این فرهنگ، یعنی گفتوگو کردن به جای اینکه با زبان تفنگ با هم سخن بگویند، یک قدم به جلو بود. البته باید درنظرداشت که پارلمان یک پدیدهی نو و مدرن بود که بابرخی از پدیدهها، سنتها و خرافات که طرفداران و حامیانی در جامعه دارند، برخی با آن مخالفت میکرد. این مخالفتها و مشکلات در پارلمان بعدی هم وجود خواهد داشت، اما امیدوار هستم که با انتخاب نمایندگان شایسته از سوی مردم و تقویت و رشد جامعهی مدنی بتوانیم بر این مخالفتها و مشکلات فایق آییم.
قدرت: شما یکی از نمایندگان مردم در پارلمان قبلی بودید و حالا هم کاندیدای پارلمان بعدی هستید. چه تجربههایی از پارلمان قبلی به شما انگیزه داده است تا کاندیدای پارلمان بعدی بشوید؟
نویان: پارلمان یک نهاد دموکراتیک است و اگر بخواهیم برای مردم و کشور خود، به خصوص در شرایط کنونی کاری انجام دهیم و خدمت کنیم، باید از ابزارها و شیوههای دموکراتیک استفاده کنیم. پارلمان جایی است که میتوان ازطریق گفتوگو و تفاهم بسترها و راهکارهای لازم را برای تحقق مطالبات و خواستههای مردم، به وجود آورد. پارلمان، یکی از مهمترین ارکان دموکراسی به شمار می رود. دموکراسی بدون تقویت نهادهای آن به وجود نخواهد آمد و همهی تلاشهای ما به بن بست خواهد رسید. یکی از تجربیات با ارزشی که از پارلمان قبلی دارم عبارت از کارساز بودن منطق، گفتگو و دیالوگ است. گفتوگو و مدارا روشها و راهبردهایی هستند که در پارلمان میشود با دیگر نمایندگان از این طریق به تفاهم رسید. موفقیت یک نمایندهی پارلمان بستگی به این دارد که چه قدر از منطق قوی با درنظرداشت قواعد و معیارهای اخلاقی برخوردار است و چه ظرفیتهایی در او هست که بتواند از این ظرفیتها برای ایجاد اجماع و وفاق میان نمایندگان و چانهزنی و تعامل با آنها، استفاده نماید. پارلمان محلی برای زورگویی و زورآزمایی نیست. بلکه محل و فضایی است برای یارگیری و یافتن نقاط مشترک. مهمترین کارکرد پارلمان همانگونه که از نامش پیداست قانون گذاری و تصویب قوانین است. در دفاع از منافع مردم و قانونگذاری به نفع آنها و نظارت از حکومت. به نظر من بسیار مهم است که با گفتوگو و تفاهم در پارلمان، جامعه را به سوی وفاق و همدیگرپذیری بکشانیم نه این که با به کار بردن الفاظ درشت و خشونتآمیز جامعه را به سوی نفاق و پراکندگی بکشانیم. من با گفتوگو و تفاهم برای ایجاد وفاق و همدیگرپذیری تلاش کردهام و در صورت برنده شدن دوباره تلاش خواهم کرد و به همهی کاندیدانی که برنده خواهند شد، دوستانه مشوره میدهم که در این راه تلاش کنند تا بتوانند برای رفاه و سعادت مردم و کشور کاری انجام دهند.
تجربهی باارزش دیگری که من از پارلمان دارم در مورد نظارت از حکومت است. طوری که نمایندگان پارلمان نمیتوانند با تندگویی و ایجاد تقابل میان پارلمان و حکومت، حکومت را به انجام خدمت به مردم وادار کند. به عنوان یک نمایندهی پارلمان باید طوری برخورد کردکه با اقدامهای حکومت که در راستای منافغ مردم است همراه شد و از آن اقدامهای حکومت که مخالف منافغ مردم است انتقاد کرده و مانع آن شد.
قدرت: آیا منطق گفتوگو و تفاهم توانسته است شما را در رسیدن به اهداف تان یاری برساند و آیا شما توانسته اید با استفاده از این منطق در پارلمان یارگیری کنید و به اهداف تان برسید؟
نویان: بلی، گفتوگو و تفاهم مرا در رسیدن به اهدافم یاری رسانده است. یکی از این موارد، رد بودجهی 1389 بود که من با گفتوگو و تفاهمی که با شماری از نمایندگان داشتم، نقش مهمی در اثبات ناعادلانه بودن آن بودجه نظر به اصل عدالت اجتماعی و توسعهی عادلانه و متوازن تمام مناطق کشور، و سپس رد آن، داشتم؛ اما بعد از آن با اصلاحاتی که به نفع مردم در بودجه انجام شد و بودجه را اندکی عادلانهتر کرد، در تصویب آن نیز نقش مهمی ایفا کردم. این نتیجهی یارگیری و ایجاد همسویی و تعامل و وفاق با دیگر نمایندگان بود. روشن است که اگر نمایندهای بخواهد مورد یا مواردی را وارد قانون کند و یا تغییراتی در قانون بیاورد باید با دیگر نمایندگان به گفتوگو و تفاهم بنشیند، در غیر آن با یک رایی که دارد نمیتواند کاری از پیش ببرد.
قدرت: یکی از مشکلاتی که در جامعهی ما وجود دارد، نبودن یک نهاد و تشکیلات منسجم است که بتواند منافغ مشترک شهروندان افغان را نمایندگی کند. در پارلمان هم این تشکل و انسجام وجود نداشت که بتواند میان نمایندگان هماهنگی ایجاد کرده آنها را در رسیدن به اهداف مشترک ملی و انجام خدمت به ملت افغانستان کمک کند، به نظر شما مانع ایجاد چنین تشکلی در پارلمان چه بود؟
نویان: بیاعتمادیها و خصومتهای بهجا مانده از جنگها و نابهسامانیهای جنگهای داخلی و تبعیضها و تفرقههای قومی، زبانی و مذهبی یکی از موانع ایجاد یک تشکل یا فراکسیون پارلمانی بود. مانع دیگر سیستم انتخاباتی افغانستان است که اجازه نمیدهد، احزاب و یا افرادی که اهداف مشترکی دارند با ایجاد همبستگی وایجاد یک تیم به پارلمان راه یابند و فراکسیونهای پارلمانی ایجاد کنند. نمایندگانی که به صورت مستقل وارد پارلمان میشوند، هیچ الزامی نمیبینند که با نمایندگان دیگر هماهنگ شوند و برای رسیدن به اهداف مشترک ملی فراکسیونهای پارلمانی را ایجاد کنند. تنها الزامی که میتوانست نمایندگان را به کار مشترک بکشاند، الزام اخلاقی بود که متاسفانه کمتر کارگر افتاد و دیده شد که به جای مسایل ملی و مردمی، بیشتر مسایل قومی و منطقهای در پارلمان به بحث گرفته میشد و بر آنها پافشاری میشد. امیدوار هستم که با درنظرداشت تجربهی پارلمان قبلی تشکلها و فراکسیونهای پارلمانی در پارلمان بعدی ایجاد شود و جای قومگرایی و منطقهگرایی را یک روحیهی ملی و انسانی بگیرد.
قدرت: یکی از شعارهای تبلیغاتی شما «پارلمان دوم؛ یک گام به جلو نه 18 گام به عقب» است. این شعار برای بعضیها ابهام آلود است. لطف کنید توضیح دهید منظورتان از این شعار چیست؟
نویان: فکر میکنم بامن موافق اید که ما در دورهی حساسی قرار داریم. از یکسو احتمال آمدن طالبان مطرح است و احتمال خروج نیروهای بینالمللی که نگرانی آن را ایجاد کرده است که افغانستان دوباره به کام طالب و تروریسم برگردد. از سوی دیگر وجود تبعیض و تعصب و فساد گسترده در ادارات دولتی و گسترش ناامنی و ناتوانی دولت در تأمین و گسترش حاکمیتش مردم را از توانایی دولت برای حفظ امنیت آنها ناامید کرده است و نیز برخوردهای دوگانهی مقامات مسئول در قبال اقوام مختلف افغانستان و تشویق و گسترش روزافزون خشونت، نه تنها میان مردم و حکومت فاصله ایجاد کرده و مردم را نسبت به حکومت بیاعتماد کرده است، بلکه حتا دولت را متهم به دامن زدن تعصبات و تبعیضات قومی ساخته است. این مسایل نگرانی آن را ایجاد کرده است که افغانستان دوباره به دوران جنگهای داخلی برگشت کند. منظور من از این شعار این است که با شرکت در انتخابات و انتخاب دقیق باید یک گام به جلو برداریم و به سوی استقرار دموکراسی، قانونیت، حقوق بشر، جامعهی مدنی و صلح و ثبات در کشور برویم، نه اینکه با بیتفاوتی نسبت به منافع و مصالح ملی و پیشگرفتن قومگرایی و تبعیض و انتخاب نمایندگان با معیارهای قومی و تبعیضآمیز، اجازه دهیم که افغانستان به جنگهای داخلی، یعنی اوضاع 18 سال قبل، بازگشت کند و دستآوردهای مدنی چند سال گذشته از میان برود. من از مردم میخواهم که در انتخابات سهم بگیرند و با انتخاب دقیق و سنجیده و فرستادن نمایندگان مسئول به پارلمان، نگذارند پارلمان جای تفرقهافگنی میان مردم شود و افغانستان به جنگهای داخلی برگردد. شرکت گستردهی مردم در انتخابات و انتخاب دقیقشان میتواند روند دموکراسی در کشور را مشروعیت بخشیده و تقویت کند و به استقرار صلح و ثبات کمک کند. روندی که به نفع همهی اقوام افغانستان است و ملت افغانستان همگی از آن سود میبرند. امیدوارم مردم برای تقویت این روند در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر