۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

حس پنهان گناه



(زیستن با حس گناه، همیشه آزاردهنده است. یکی از واعظان مذهبی در هالند، این حس گناه را در روان کسانی تزریق می کرد که برای عزاداری امام حسین (ع) زیر منبر او گرد آمده بودند. به نظر می رسد آنچه این واعظ مردم را با آن مورد خطاب و ملامتی قرار می داد، حکایتی از زیستن دشوار برای نسل سنتی جامعه، نه تنها در کشورهای متمدن امروز، بلکه در کابل و شهرهای دیگر افغانستان نیز است. در سخنانی که شب یازدهم عاشورا، به تعقیب اظهارات آن واعظ مذهبی داشتم، به همین نکته اشاره ای کردم که متن آن را اینجا ملاحظه می کنید.)

17 دسامبر 2010

بسم الله الرحمن الرحيم
«ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجات»: حسين چراغ هدايت و كشتي نجات است‏.‏

قبل از همه احساس خرسندي مي‏كنم كه امروز در حضور شما خواهران، برادران، پدران و مادران گرامي قرار دارم و مي‏توانيم لحظه‏ای با همديگر از هدايتی كه به میمنت چراغ امام حسين نصيب ما مي‏شود، بهره‏مند شويم‏.‏ مطمين هستم كه در طول روزهاي گذشته در مورد امام حسين و هدف حركت امام حسين در اين جا سخنان زیادی گفته شده است‏.‏ شايد آنچه كه من امشب مي‏گويم،‌ نکته‏ی تازه‏ای نباشد؛ ولي معمولاً آگاهي در درون جامعه با تكرار نهادينه مي‏شود‏.‏ اغلباً تصور می‏کنیم كه وقتي سخنی در يك‏جا گفته شد، و هدايتی در يك زمان مطرح شد، براي تمام نسل‏ها و در تمام زمان‏ها‏ كفايت مي‏كند‏.‏ در حالي‏كه اين طور نيست‏.‏ آگاهي همزمان با رشد انسان به تكرار ضرورت دارد‏.‏ ما و شما در هر زمان به آگاهي ويژه‏ی خود ضرورت داريم‏.‏ اگر ما در يك شرايط جنگي قرار داريم؛ دشمن هست و ما را تهديد مي‏كند و حيات و امينت ما در خطر است، به آگاهي خاصی ضرورت داريم که بايد براي ما بیان شود‏.‏ اگر ما در يك شرايط صلح به سر مي‏بريم: امنيت هست، و مدنيت هست، ما به آگاهي خاص خود ضرورت داريم‏.‏ بايد اين آگاهي تكرار شود‏.‏ به همين خاطر است كه حس نمي‏كنم كه اگر امروز هم من در ادامه‏ی سخنانی كه در ده روز گذشته گفته شده و يا در گذشته‏ها‏ دوستان ما شينده باشند،‌ نکته‏هایی را تکرار کنم، کار بيهوده‏ای باشد‏.‏ به‏هرحال، این تكرار تکراری از يك آگاهي است كه امکان دارد ضرورتش در زمان ما بيشتر از ديروز بوده باشد‏.‏


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر