۱۳۹۴ آذر ۲۴, سه‌شنبه

حزب وحدت باید در تمویل کمپاین سهم گیرد (37)



روز جمعه 22 عقرب، فرصتی یافتم که با اشرف غنی ملاقات کنم. موضوع اصلی صحبت، طرح کلیات دیدگاه‌ها و دریافت‌هایی بود که در اتاق فکر به آن‌ها رسیده بودیم. در کنار آن، در مورد چاپ دوم کتاب «بگذار نفس بکشم» و مقدمه‌ای که قرار بود اشرف غنی برای آن بنویسد، گفت‌وگو شد و اشرف غنی نکته‌هایی را که در ذهن داشت، مطرح کرد.
اشرف غنی گفت که می‌خواهد در مقدمه‌ی کتاب در رابطه به نقش بابه مزاری در سیاست افغانستان، مخصوصاً در میان هزاره‌ها، به تفصیل سخن بگوید. او گفت: «مزاری نقطه‌ی عطفی در تاریخ سیاسی افغانستان است. نقش او در تاریخ افغانستان با هیچ سیاستمداری دیگر قابل مقایسه نیست». اشرف غنی اعتراف کرد که قبل از کتاب بگذار نفس بکشم، با نقش و سیاست‌های مزاری آشنایی زیادی نداشته است: «این کتاب مرا با جنبه‌های مختلفی از شخصیت و کارکرد او آشنا ساخت. می‌خواهم این دریافتم را به صراحت بیان کنم.»
اشرف غنی گفت که هزاره‌ها بعد از مزاری صاحب دیدگاه و ادبیات سیاسی متفاوتی شده اند: «تحول کنونی در میان هزاره‌ها با سایر بخش‌های جامعه‌ی افغانی تفاوت دارد. هزاره‌ها در طرح داعیه و خواست سیاسی خود زبان شفاف و روشنی دارند. از لحاظ تاریخی این ویژگی‌ در میان جریانات متفاوت سیاسی افغانستان، برازندگی خاصی دارد.»
اشرف غنی گفت که می‌خواهد سخنان و دیدگاه‌هایش در مورد کتاب بگذار نفس بکشم را به طور شفاهی بیان کند و من آن را ثبت نموده به متن نوشتاری تبدیل کنم. این پیشنهادش را قبول کردم و قرار شد که روزی دیگر، برنامه‌ی ثبت سخنانش را انجام دهیم.
***
اشرف غنی به سخنان من در مورد نگرانی‌ها و دلهره‌های هزاره‌ها به دقت گوش داد و گفت که در نظر دارد طرح کمپاین در میان هزاره‌ها را به طور اختصاصی مورد بررسی قرار دهد. او گفت که می‌داند وضعیت کمپاین در میان هزاره‌ها با سایر جوامع متفاوت است و مطالبات هزاره‌ها باید به طور مشخص در برنامه‌های تبلیغاتی انتخابات گنجانیده شود. اما به صراحت گفت که «دو مسأله را از هم تفکیک کنیم: یکی مدیریت و هزینه‌های کمپاین انتخابات؛ و دیگری تعهداتی که او از موضع حکومت در قبال مطالبات و خواسته‌های هزاره‌ها خواهد داشت».
اشرف غنی گفت که «حزب وحدت باید در تمویل انتخابات سهم بگیرد». او گفت: «حزب وحدت در تکت مشارکت دارد. مصارف کمپاین هزاره‌جات باید در یک حد کلان توسط حزب وحدت تأمین شود». او گفت که در مورد مصارف کمپاین‌های حوزه‌ی جنوب‌غرب، جنوب، شرق تا نورستان و لغمان مشکل ندارد. در مناطق شمال نیز مناطق پشتون‌نشین توسط تاجران پشتون تمویل می‌شوند و او از تاجران زیادی تعهد گرفته است که هزینه‌ی کمپاین را متقبل شوند. جنرال دوستم نیز شخصاً هزینه‌های انتخابات در مناطق تحت نفوذ خود را بر عهده دارد. اما تأکید کرد که «حزب وحدت باید در هزاره‌جات و قسمت‌هایی از کابل به طور فعال و گسترده سهم بگیرد. هرات نیز باید به طور مشترک توجه شود». اشرف غنی گفت که این موضوع را با خلیلی گفته است و سعادتی به عنوان نماینده‌ی خلیلی نیز در جریان قرار دارد. دانش هم موضوع را می‌داند و باید در این زمینه به طور جدی توجه کند. او از من خواست که این نکته را به طور صریح برای خلیلی بگویم و از او بخواهم که سهم خود در انتخابات را مشخص کند.
اشرف غنی گفت: «تا جایی که به خودم مربوط می‌شود، من طرح‌ها و برنامه هایی را که مربوط به حکومت‌داری می‌شود، در نظر می‌گیرم. از شما هم می‌خواهم که مرا کمک کنید تا به تمام خواسته‌ها و مطالبات هزاره‌ها در چوکات برنامه‌های حکومت به طور شفاف رسیدگی شود». او گفت: «قسمتی از پیام سیاسی خود را در مقدمه‌ی کتاب بگذار نفس بکشم، می‌گویم. این اولین نشانه‌ی برنامه‌ها و دیدگاه‌هایی خواهد بود که من در رابطه با هزاره‌ها در ذهن دارم. صورت تفصیلی طرح‌هایم را در برنامه‌ی انتخابات می‌نویسم و شما هم در تکمیل کردن آن سهم گیرید». اشرف غنی خواست که مهم‌ترین خواسته‌های سیاسی هزاره‌ها را به طور جمع‌بندی شده برای او آماده کنم تا در موقع نوشتن برنامه‌ی حکومت‌داری‌اش آن‌ها را با خود داشته باشد.
***
اشرف غنی اعتراف کرد که برای مشکلات اقتصادی کمپاین منبع مطمینی نیافته است. او گفت که لستی از افراد و منابع را تهیه کرده است که به همه‌ی آن‌ها مراجعه خواهد کرد، اما اطمینان ندارد که تمام هزینه‌های لازم را بتواند به زودی تأمین کند. وی از امکان سفرش به دوبی یاد کرد و از اینکه تلاش می‌کند تاجران را تشویق کند که از او و برنامه‌هایش حمایت کنند.
اشرف غنی از نقش دوپهلوی کرزی با نگرانی یاد کرد و گفت که در ملأ عام به هیچ وجه لب به شکایت و گلایه از کرزی باز نخواهد کرد، اما می‌داند که «کرزی موضع اصلی خود را تا دقیقه‌ی نود بیان نمی‌کند». وی گفت که نمی‌داند کرزی در ختم روز چه کار می‌کند و از چه جناحی جانبداری خواهد کرد. اشرف غنی از حمایت امریکایی‌ها و انگلیس‌ها نیز اطمینان نداشت، اما گفت که در صحبت با آن‌ها تلاش کرده است بگوید که برای تأمین ثبات سیاسی و ایجاد یک حکومت چه برنامه‌هایی دارد.
اشرف غنی گفت که از عدم حضور تاجیک‌ها در تیم انتخاباتی خود نگران است. او گفت: می‌خواهد راهی بیابد که یکی از چهره‌های مهم و بانفوذ تاجیک‌ها را در تیم خود داشته باشد. وی از امرالله صالح یاد کرد که هنوز هم تماس‌هایی دارد، اما گفت: ذهنیت او فوق‌العاده امنیتی استخباراتی است و در میان تاجیک‌ها نفوذ قابل‌توجهی نیز ندارد.
اشرف غنی برای اولین بار از نقش عطا با نگرانی یاد کرد و گفت که او در جریان انتخابات نقش منفی بازی خواهد کرد. اشرف غنی گفت: عطا نگران موقعیت و امتیازات خود است. برای او حمایت از عبدالله حمایت از موقعیت و امتیازاتش در شمال است. ما نمی‌توانیم برای او به دروغ اطمینان دهیم که او را در موقعیت و جای‌گاه کنونی‌اش حفظ می‌کنیم. به همین دلیل، او از امکاناتی که در اختیار دارد، برای حمایت از عبدالله کار خواهد گرفت.
اشرف غنی گفت: انتخاب دوستم، رفته رفته ثابت می‌شود که انتخاب خوبی بوده است. «دوستم نقش فعال و خوبی بازی می‌کند و در تعهدات خود صداقت دارد». وی از نفوذ دوستم در شمال و شمال شرق نیز با خوشی و رضایت یاد کرد و گفت که مطمین است آرای شمال سرنوشت انتخابات را رقم خواهد زد.
***
من از طرح شبکه‌ی 10+1 و مدیریت شایعه نیز یاد کردم و قرار شد که صورت تفصیلی این طرح را برای اشرف غنی آماده سازم و آن را در یکی از جلسات هیأت رهبری کمپاین نیز شرح دهم. هم‌چنین قرار شد من با خلیلی دیدار کنم و نتیجه‌ی آن را در ملاقات بعدی که برای ثبت مقدمه‌ی بگذار نفس بکشم،  می‌آیم، بیان کنم. (ادامه دارد)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر